Recensie: Penoza: The Final Chapter RECENSIE

Recensie: Penoza: The Final Chapter

Heel Nederland was toch lichtelijk in de mineur toen de succesvolle Nederlandse televisieserie Penoza ermee stopte. De serie was dermate populair, dat er in Amerika zelfs een remake van is gemaakt, getiteld Red Widow. Nu draait dan eindelijk de film Penoza in de bioscoop, maar kan dit het succes van de serie evenaren?

De zwarte weduwe is toch niet zo dood als we dachten. De intrigerende koningin van de onderwereld, Carmen van Walraven blijkt zich schuil te houden in Canada. Dit alles om haar kinderen het normale leven te bieden, dat ze nooit gegund waren. Tot Carmen op een dag betrokken raakt bij een schietpartij, waarbij ze haar collega probeert te beschermen. Ze wordt ingerekend door de politie en haar familie doet alles om haar te beschermen. Of moet Carmen juist hen beschermen? Er blijken namelijk nogal wat mensen te zijn die nog een rekening te vereffenen hebben met de zwarte weduwe.

Ook in Penoza: The Final Chapter is de hoofdrol weggelegd voor Monic Hendrickx, die weer een indrukwekkende acteerprestatie neerzet als de zwarte weduwe Carmen van Walraven. Ze woont ver weg in Canada omdat ze koste wat het kost haar kinderen wil beschermen. Maar dit valt haar zwaar. In het begin van de film ziet de kijker haar worsteling met zichzelf. Ook haar kinderen, Lucien, Nathalie en Boris (‘Boortje’) voelen aan als oude bekenden, al komen zij iets minder sterk naar voren dan Carmen. Dit kan simpelweg komen omdat het verhaal meer om Carmen draait. Daarbij vraag je je stiekem ergens af of de kinderen niet ooit vermoed hebben dat Carmen nog leefde. Wat bij Penoza: The Final Chapter mooi en sterk naar voren komt, is de kracht van de familieband. Koste wat het kost blijft de familie elkaar helpen en voor elkaar vechten. Daarbij is het ook stiekem een kwestie van al haal je een kind uit de misdaad, kun je de misdaad niet uit een kind halen. Met andere woorden, al is Carmen er niet, je merkt dat de invloed van de onderwereld de afzonderlijke kinderen niet onberoerd hebben gelaten.

De verhaallijn is helaas iets minder sterk en geeft de kijker het gevoel dat het verhaal wellicht iets beter tot zijn recht had kunnen komen in een serievorm. Sommige momenten voelen wat uit de lucht gegrepen aan, bijvoorbeeld één van de ontsnappingspogingen. Hoe is deze voorbereid en gaat dit daadwerkelijk zo gemakkelijk? Deze scène was beter tot zijn recht gekomen wanneer je als lezer meer had geweten over de voorbereiding van deze actie. Ook het einde van de film doet je afvragen wat precies het doel van de film is geweest. De schrijver van de film had ook kunnen kiezen voor een ander soort einde wat voor de kijkers logischer en minder definitief had gevoeld. Was dit daadwerkelijk de enige mogelijkheid om het verhaal te laten eindigen?

Ten slotte is een toevoeging dat voor Penoza: the Final Chapter er niet alleen voor gekozen is om het verhaal alleen in Nederland te laten afspelen. De combinatie van Canada, Mexico en Nederland geeft een mooie afwisseling van de omgeving weer.

Penoza: the Final Chapter is zeker de moeite waard om naar te kijken, maar haalt het simpelweg niet bij de televisieserie. Monic Hendrickx is nog steeds erg indrukwekkend als Carmen en eist in de film duidelijk de hoofdrol op. Het einde van de film voelt erg definitief en laat de kijker achter met het gevoel of het echt niet anders had gekund.

Recensie: Penoza: The Final Chapter

Penoza: The Final Chapter

1  2  3  4  5

De Zwarte Weduwe is niet dood… Drugskoningin Carmen van Walraven zit ondergedoken in Canada en leidt daar een anoniem leven.

Ze houdt zich overal buiten, totdat er op een avond een collega lastiggevallen wordt en Carmen niet anders kan dan haar te hulp schieten. Uit zelfverdediging vermoordt ze de dader, wordt opgepakt en uitgeleverd aan Nederland. Terwijl haar kinderen in shock zijn dat hun moeder nog leeft, zijn er ook wat mensen die nog een rekening met Carmen hebben openstaan. Iedereen wordt weer meegesleurd in een emotionele rollercoaster waarbij de problemen zich in rap tempo opstapelen. Carmen zal nu definitief moeten afrekenen met haar verleden om haar familie te redden.