Recensie: Cats RECENSIE

Recensie: Cats

Cats is de verfilming van de gelijknamige wereldberoemde musical, waarin we de Jellicle-katten volgen op de avond het grote bal. Eén kat zal door Old Deuteronomy worden uitgekozen om opnieuw te worden geboren. De katten strijden samen, en soms tegen elkaar, in de hoop te worden gekozen.

In juli en augustus bracht de film Cats de social media al flink aan het praten. Na de release van de trailer waren mensen niet onder de indruk van wat ze zagen. Mensen verkleed als katten? En dragen sommige katten nu een bontjas van kattenhaar? Creepy. De special effects waren ook niet heel denderend. In november kwam er een nieuwe trailer uit. Hoe dan ook is er veel geld uitgegeven aan Cats, met een sterrencast waaronder James Corden, Rebel Wilson, Taylor Swift, Judi Dench, Jennifer Hudson, Ian McKellen, Idris Elba en Jason Derulo. Daarnaast is Cats een zeer bijzondere film vanwege de kattenkostuums, make-up en natuurlijk de fenomenale muziek. Er is ook een nieuw nummer aan toegevoegd, ‘Beautiful ghosts’ geschreven door Taylor Swift. Dit nummer sluit mooi aan bij wat al bestond en het voelt alsof dit nummer altijd al in Cats zat.

Waarom men besloten heeft om Cats te verfilmen is een raadsel. De musical zelf kent een grote schare fans, maar net zoveel haters. Het verhaal is gebaseerd op een poëziecollectie en het plot is dan ook flinterdun, zonder enige diepgang. Dit is duidelijk merkbaar en het grootste minpunt van zowel de musical als deze verfilming. De film is saai en er gebeurt eigenlijk niets. Het is verwarrend en vaag.

Aan de cast ligt dit in ieder geval niet, want alle acteurs en actrices zijn zeer goed in hun rol en hebben mooie stemmen in de liedjes. Ook is de dans erg goed, al blijven de katten zowel fascinerend en een beetje vreemd om naar te kijken. Nieuwkomer Francesca Hayward, een Engelse ballerina, danst de sterren van de hemel. Puur gekeken naar de performances van de cast zou je Cats 3 of zelfs 4 sterren geven.

Het verhaal van Cats is dat iedere kat die kans wil maken om herboren te worden een optreden moet geven. Het gevolg is een serie van losse optredens/cameo’s, waarin telkens één of een paar katten centraal staan. Deze momenten zijn mooi en spectaculair, maar het blijft een opeenvolging van momenten in plaats van een verhaal en een goed lopende film. Cats blijft helaas los zand, of in dit geval kattengrit.

Recensie: Cats

Cats

1  2  3  4  5

Oscar-winnaar en regisseur Tom Hooper transformeert Andrew Lloyd Webber’s recordbrekende musical in een film event. In de hoofdrollen James Corden, Judi Dench, Jason Derulo, Idris Elba, Jennifer Hudson, Ian McKellen, Taylor Swift, Rebel Wilson en de introductie van Royal Ballet prima ballerina Francesca Hayward.

Met een cast van dansers van wereldklasse met stijlen van klassiek ballet tot hedendaags, hiphop tot jazz, street dance tot tap, is deze film een vernieuwende interpretatie van de musical voor een nieuwe generatie. Je zal geloven in het plezier en de magie van CATS!

Bekijk hieronder de trailer: