Recensie: De Luizenmoeder - Seizoen twee RECENSIE

Recensie: De Luizenmoeder Seizoen twee

De Luizenmoeder is een komische en realistische serie, die het leven van een groep ouders en leraren op de basisschool laat zien. Zeurende ouders, oververmoeide leerkrachten en een hele hoop vooroordelen maakten het eerste seizoen tot een succes. Inmiddels is seizoen twee verschenen, wat eveneens ook het laatste seizoen van deze serie zal zijn:

De Luizenmoeder draait om de alleenstaande moeder Hannah, die na een scheiding haar leven weer op de rit probeert te krijgen. Haar dochter is nieuw op basisschool De Klimop en beiden proberen een plekje te veroveren op de nieuwe school. Dit gaat niet altijd even gemakkelijk wanneer Hannah te maken krijgt met de Moedermaffia, die natuurlijk er alles aan doen om hun eigen perfecte kroost te beschermen. Combineer dit met een groep kleurrijke docenten en je krijgt gegarandeerd de meest hilarische situaties.

Het eerste seizoen was origineel en vernieuwend en met het tweede seizoen weet je als kijker natuurlijk al een beetje wat je kunt verwachten. De hoofdrol is natuurlijk weggelegd voor de sarcastische en overal een liedje voor hebbende juffrouw Ank. In seizoen twee krijgt ze te maken met kerstdiners, die natuurlijk gezond en voor elk geloof passend moet zijn. En het eeuwige gevecht tegen overgewicht bij kinderen. Helma, de juf van groep 8, die is inmiddels pensioen klaar, maar probeert haar eigen weg hierin te vinden. En ook directeur Anton probeert op zijn eigen wijze aansluiting te vinden bij anderen, wat voor heel grappige situaties zorgt. En ook de grote diversiteit aan ouders en kinderen, maakt dat je als kijker altijd wel bij één of meerdere personages aansluiting vindt. De verschillende typetjes en karakters worden met overtuiging gespeelt en levert voor bij mensen die op een basisschool werken, voor veel herkenning.

Ook de verschillende situaties, overgewicht bij kinderen, Nederlandse feesten toegankelijk maken voor verschillende geloven en alle regels waar leerkrachten mee te maken krijgen, is heel erg iets van deze tijd. En dit is juist de reden, waarom een serie als De Luizenmoeder heel goed werkt. Alles mag en kan gezegd worden, terwijl we in het dagelijks leven zo op onze tenen moeten lopen. En dit maakt een serie als De Luizenmoeder tot een succes voor een breed publiek. Want niet alleen op scholen krijg je met kwesties als het verschil in geloof te maken, dus de geportretteerde situaties zijn voor iedereen herkenbaar.

Ook seizoen twee van De Luizenmoeder is met zijn hilarische personages en herkenbare situaties weer een succes. Een aanrader voor iedereen, die houdt van humor, herkenbaarheid en af en toe een beetje relativeren!

Recensie: De Luizenmoeder Seizoen twee

De Luizenmoeder - Seizoen 2

1  2  3  4  5

De Luizenmoeder speelt zich af op de basisschool en volgt ouders en leraren die over de hoofden van de kinderen hun vetes uitvechten. Vastberaden om haar leven na de scheiding zo snel mogelijk op de rit te krijgen, stort Hannah, de nieuwe moeder met een dochter in groep drie, zich in de wereld die zich afspeelt op en rondom het schoolplein van basisschool de Klimop. Inburgeringscursussen worden helaas niet gegeven, dus met vallen en opstaan probeert Hannah zich de mores van het schoolplein eigen te maken. Ook al had ze zich voorgenomen zich op deze school niet voor het karretje te laten spannen, maken vreemde leerkrachten en de allesoverheersende 'moedermaffia' het haar echter niet makkelijk.