Recensie: The Informer RECENSIE

Recensie: The Informer

Pete (Piotr) Koslow is een infiltrant voor de FBI in een grote Poolse drugshandel in New York. Wanneer hij een fout maakt, laat de leider van het drugskartel hem de gevangenis ingaan, zodat hij daar drugs naar binnen kan smokkelen en verkopen. Pete wil natuurlijk niet, maar wanneer zijn gezin bedreigd wordt, heeft hij weinig keus. De FBI maakt het hem ook niet makkelijk, en het lijkt erop dat Pete er alleen voor staat.

The Informer is een goed uitgewerkte film. Pete is een voormalig agent, die na een gevecht met dodelijke afloop in de gevangenis is beland. Hij is eerder vrijgelaten, zodat hij voor de FBI undercover kon gaan. Pete heeft hiermee ingestemd zodat hij weer bij zijn vrouw en dochter kon zijn, van wie hij zielsveel houdt. Maar het leven in de drugswereld is, zoals je vast wel weet, helemaal niet zo glamoureus en ontzettend gevaarlijk. Met gevaar voor eigen leven, en eventueel de levens van zijn gezin, moet Pete bewijs zien te leveren van de betrokkenheid van de drugsbaas, zodat de beruchte man eindelijk opgepakt kan worden. Het is niet gek dat deze taak veel van Pete en zijn huwelijk eist. Je ziet hem er langzaam aan onderdoor gaan, maar er is niets wat hij kan doen.

The Informer heeft een aantal bekende acteurs, ook al is het niet de meest bekende film van het moment. Niet iedere acteur is even goed, maar hoofdrolspeler Joel Kinnaman zit uitstekend in zijn rol en overtuigd je van begin tot eind! Het verhaal verloopt alles behalve soepel, en wat het mooie is aan deze film, is dat niet alles voor je uitgewerkt wordt. Je moet als kijker zelf bepaalde verbanden leggen of begrijpen wat Pete doet, waarom hij het doet. Dat maakt het een interessant geheel en zorgt ervoor dat de film je aandacht houdt, ondanks dat het een vrij lange film is. Ook de muziek draagt perfect bij aan bepaalde situaties en trekt je mee in het verhaal. Overigens is The Informer gebaseerd op een boek, genaamd Three Seconds van Roslund/Hellström, een Zweeds schrijversduo.

Al met al is The Informer een echte aanrader voor iedere liefhebber van actie en mysterie. Het is niet de beste film die je zult zien, maar je zult wellicht positief verrast zijn na het zien van deze redelijk onbekende titel.

Recensie: The Informer

The Informer

1  2  3  4  5