Recensie: Virgin River - seizoen 1 RECENSIE

Recensie: Virgin River - seizoen 1

Melinda Monroe verhuist van het grote Los Angeles naar een klein gehucht dat Virgin River heet. De advertentie waarop ze reageerde, beloofde haar een gezellige praktijk om in te werken en een mooie blokhut om in te wonen. Bij aankomst blijkt al gauw dat dit loze woorden waren. De blokhut is vervallen en de dokter die in de praktijk werkt, is een chagrijn die haar niet in de buurt wil hebben. Mel wil echter niet terug naar LA omwille van persoonlijke redenen, en op aandringen van enkele lokale bewoners besluit ze Virgin River een kans te geven.

De serie Virgin River is gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks, geschreven door Robyn Carr. Alle tien afleveringen zijn 40 tot 50 minuten lang. De wendingen van het verhaal bootsen de sfeer van het leven in Virgin River een beetje na: alles is rustig en alledaags, tot opeens alle verhaallijnen een versnelling hoger schakelen en tegelijk aan een razend tempo ontwikkelen. De spanningsopbouw zit vooral in deze delen van het verhaal.

De gebeurtenissen uit het nu worden af en toe onderbroken door de flashbacks die Mel heeft, naar haar verleden in Los Angeles. De flashbacks worden gespreid doorheen de serie, maar tegen de derde aflevering kan je al raden waar deze naartoe werken. Omdat de afloop voorspelbaar is, maar deze nogal ver vandaan liggen, is het soms frustrerend dat het verhaal hiervoor onderbroken wordt.

De acteerprestaties zijn goed, en de chemie tussen Mel (gespeeld door Alexandra Breckenridge) en het mannelijke hoofdpersonage Jack (gespeeld door Martin Henderson) is duidelijk voelbaar. De personages en dialogen geven overigens de sfeer van Virgin River erg goed weer. Bij scenes over bijvoorbeeld de “phone tree”, werd er een erg aangenaam evenwicht gevonden tussen de stereotypen die bestaan over kleine stadjes, en verrassende wendingen die voor humor zorgen.

Bovendien komen er hier en daar erg onverwachte onderwerpen aan bod, die voor een frisse wind zorgen in de verhaallijn. Dat is nodig, want ondanks dat de dokterspraktijk een centraal thema is, brengt de serie niet veel medische noodgevallen in beeld. In een stadje met maar 600 inwoners, ligt dat waarschijnlijk dichter tegen de realiteit dan wat sommige andere series laten zien. “Virgin River” doet zo een beetje denken aan “Hart of Dixie”, in die zin dat de focus eerder op de personages en onderlinge relaties ligt, en niet op het medische beroep dat ze uitoefenen en eventuele noodgevallen die hieruit volgen.

Al met al is Virgin River een aangename romantische dramaserie, met hier en daar de nodige portie onverwachte humor. Een aanrader voor fans van onder andere “Hart of Dixie” en “Northern Rescue”.

Recensie: Virgin River - seizoen 1

Virgin River - Seizoen 1