Recensie: Spinning out - seizoen 1 RECENSIE

Recensie: Spinning out - seizoen 1

In de serie Spinning out zijn we getuige van Katerina “Kat” Baker haar strijd om terug te komen na een zware val tijdens het kunstschaatsen. Na jarenlang competitief als solist te hebben geschaatst, zegt ze toe om een paar te vormen met de populaire Justin Davis. Het doel: een ticket voor de Olympische Spelen. In de tien afleveringen zien we hoe Kat wordt geconfronteerd met haar angsten, de concurrentie en de liefde. Haar geheim, ze heeft borderline, maakt dit alles er niet gemakkelijker op.

Spinning out is de perfecte serie om in deze winterse periode te bekijken. De idyllische taferelen van de besneeuwde bergen doen je wegdromen. De shots van de verlichte skipistes, bedolven onder een laagje verse sneeuw, laten je verlangen naar een wintersportvakantie.

Kaya Scodelario, de actrice die Kat vertolkt, zet een uitmuntende prestatie neer. Wanneer ze op de ijspiste staat, straalt ze gedrevenheid en passie uit. Als de driedubbele spin voor de zoveelste keer niet lukt, zie je de frustratie op haar gezicht. Wanneer ze tijdens een manie het hotel op stelten zet, is ze voel je als kijker plaatsvervangende schaamte. Hierdoor slaagt ze er dan ook in om je als kijker te laten nadenken over de impact van een persoonlijkheidsstoornis. Ook haar moeder Carol, gespeeld door January Jones, heeft de ziekte en doorheen de serie is het duidelijk hoe groot de impact is op het hele gezin. Spinning out tracht de boodschap mee te geven dat niet iedereen perfect is, zelfs niet in de wereld van figure skating waar perfectie zo belangrijk is.

Naast deze actrices zet ook de rest van de cast een goede performance neer. Evan Roderick, Justin Davis in de serie, doet je hart sneller slaan. Svetlana Efremova zet een coach neer waar je niets minder dan respect voor kan hebben en Willow Shields is de typisch irritante, puberende, jongere zus.

Netflix zet met Spinning out een realistisch beeld neer van topsport. Vooral het personage van Jenn Yu is hier een voorbeeld van. Ondanks een zware blessure aan haar heup blijft ze schaatsen, uit schrik dat haar concurrenten anders te veel voorsprong zullen hebben. Dit gebeurt ook in de realiteit. Topsporters die hun lichaam steeds verder pushen, voorbij de limiet, en daarvoor betalen ze vaak een hoge prijs.

Spinning out bestaat uit een perfect gematchte mix van mentale gezondheidsproblemen, machtsmisbruik, moordende competitie en liefde. Liefde voor de sport, verloren liefde en ontluikende liefde. Het is geen zoetsappige maar wel een eerlijke serie. Een must-see. Ik verlang nu al naar het tweede seizoen!

Recensie: Spinning out- seizoen 1

Spinning Out - seizoen 1

1  2  3  4  5