Recensie: De Patrick RECENSIE

Recensie: De Patrick

Deze Belgische filmproductie speelt zich niet zomaar ergens af, maar op een naturistencamping. Op deze camping woont de volwassen dertiger Patrick samen met zijn ouders. Patrick is niet heel sociaal ontwikkeld, maar wel erg handig. Hij raakt echter van slag wanneer hij één van zijn favoriete hamers kwijt is. Wanneer zijn vader overlijdt, zal hij de zaken van de camping moeten overnemen. Dat lukt hem niet zo goed, want het enige waar hij mee bezig is is de vermiste hamer. De queeste brengt hem ergens waar hij nooit over had kunnen dromen.

De Patrick is een eigenaardige speelfilm van regisseur Tim Mielants die niet is weggelegd voor het brede publiek, maar vooral een sterk art-house karakter heeft. Niet vaak krijg je in een film bijna geen kledingstukken te zien, maar vooral oudere naakte mensen die hun tijd verdrijven op deze naturistencamping. De setting opzich is natuurlijk al bizar, maar de Belgisch-Nederlandse personages zijn dat zelf evenzeer. De film lijkt niet echt een plot te kennen en als kijker heb je geen idee waar de film naartoe gaat. De zoektocht naar de verloren hamer is toch wel de hoofdlijn, maar kun je daar wel een hele film omheen maken?

Het hoofdpersonage, vertolkt door Kevin Janssens, rolt van het ene in het andere scenario wanneer hij de speurtocht naar de hamer actief inzet. Hij komt veel over zichzelf en over zijn buren te weten. De rol van Patrick is erg goed gespeeld; als kijker geloof je volledig in zijn knulligheid en heb je het ene moment met hem te doen, terwijl je het andere moment maar niet snapt waarom hij zo vreemd denkt of doet. De Patrick is een tragikomedie en laat vooral zien hoe eigenaardig de mens kan zijn en dat je niet veel nodig hebt om blij te kunnen zijn, al dan niet met jezelf. Maar of daar continu zoveel naaktheid bij moet kijken moet ieder maar voor zich bepalen. Fans van bijvoorbeeld Pierre Bokma komen in ieder geval wel aan hun trekken, maar er is allesbehalve veel schoonheid te zien.

Opvallend zijn verder de gebruikte cameratechnieken, waarbij personages niet continu in beeld gevolgd worden. De Nederlandse cameraman Frank van den Eenden heeft daar zijn eigen creativiteit op losgelaten. Mielants heeft met de absurdistische film De Patrick een eerbetoon gemaakt aan een ambitieloos leven, dat voor de een rooskleurige aandoet dan de ander.

Recensie: De Patrick

De Patrick

1  2  3  4  5

Op de naturistencamping van zijn vader is Patrick de klusjesman. Hij voert getrouw de taken uit die de campinggasten van hem verlangen. De tijd die overblijft spendeert hij aan zijn hobby, het ontwerpen en maken van meubels. Wanneer Patrick op een dag zijn favoriete hamer kwijtraakt, begint hij aan een zoektocht die hem tot in de verste uithoeken van de camping brengt. Als Patricks vader plots sterft, wordt Patricks tocht zowaar een existentiële queeste.