Recensie: The Swallows of Kabul RECENSIE

Recensie: The Swallows of Kabul

Het is 1998 en Moshen en Zunaira zien hoe de droom die ze koesteren uiteenspat onder de Taliban. Atiq is bewaker in een gevangenis die sterk lijdt onder zijn verleden en onder de bedroevende omstandigheden van zijn huidige job. Bovendien is zijn vrouw ernstig zien. Wanneer Zunaira door een ondoordacht gebaar van Moshen achter de tralies verdwijnt, raken de levens van de twee koppels met elkaar verweven.

The Swallows of Kabul, origineel getiteld Les hirondelles de Kaboul, is een adaptatie van de roman van Yasmina Khadra over het leven onder de Taliban in de Afghaanse hoofdstad Kaboel. Het is een diepmenselijk verhaal dat zich afspeelt in een grimmige en gevaarlijke tijd. Regisseurs Zabou Breitman en Eléa Gobbé-Mévellec hebben een animatiefilm gecreëerd die door z'n eenvoud de onrechtvaardigheid bijzonder sterk in beeld brengt. De keuze voor een sobere 2D-film in voornamelijk pasteltinten komt stevig binnen. Het spel van kleuren en schaduw levert prachtige beelden op die in sterk contrast staan met de harde realiteit van een leven onder religieuze onderdrukking en sociale controle. The Swallows of Kabul legt de klemtoon op het leven en de positie van de vrouw in een extremistische omgeving.

Om de roman van Yasmina Khadra samen te ballen in een goede tachtig minuten hebben Breitman en Gobbé-Mévellec uiteraard bepaalde keuzes moeten maken. Eén ervan is het verkleinen van de rol van Mussarat, de vrouw van Atiq. Hoewel zij bepalend is voor het verloop van het verhaal, komt zij in de film minder uitgesproken naar voren. De gemaakte keuzes zijn echter integer, zodat de kracht van The Swallows of Kabul zonder meer overeind blijft. De vrijgevochten en artistieke Zunaira kan niet zijn wie ze wil door de regels waaraan ze zich moet houden. Ze luistert naar verboden muziek, maar moet een burka dragen wanneer ze zich op straat wil begeven. Moshen draagt zijn eigen kruis met zich mee. Hij maakte deel uit van een menigte tijdens een terechtstelling en wierp zelf een steen. De personages ondervinden de impact van het Taliban-regime op de samenleving en op zichzelf.

The Swallows of Kabul is meeslepend, beangstigend en ontroerend tegelijk. Het is een poëtische film die de kijker zal weten te beroeren. De kilte van diverse executies en de kijk op de wereld van achter het gaas van een burka zorgen voor een onwerkelijke stilte die in contrast staat tot de oorspronkelijke levenslust van Zunaira en Moshen. Deze film mag zijn plaats claimen naast voorgangers als Waltz with Bashir en Persepolis.

Recensie: The Swallows of Kabul

The Swallows Of Kabul

1  2  3  4  5

Zomer 1998. Kaboel ligt in puin en wordt geregeerd door de Taliban. Moshen en Zunaira zijn jong en houden zielsveel van mekaar. Ondanks het dagdagelijkse geweld en de ellende willen ze blijven geloven in een mooie toekomst. Een klein, onnozel gebaar van Mohsen zal hun leven echter voorgoed veranderen.