Recensie: Little Women RECENSIE

Recensie: Little Women

Little Women is de langverwachte verfilming van de gelijknamige klassieker van Louisa May Alcott. Het verhaal gaat over vier vrouwen. Alle vier hebben ze een bepaald talent en hebben ze dromen en ambities. Echter, in de nasleep van de Burgeroorlog worden vrouwen klein gehouden en krijgen ze maar weinig kansen.

Deze drama/romantiek film is dus gebaseerd op een boek. Positief is dat het boek en de film vrij veel op elkaar lijken. Ze ademen beide dezelfde stijl. Ook heeft Little Women een flinke cast weten te strikken, met in de hoofdrollen Saoirse Ronan en Emma Watson als zussen Jo en Meg. Beide vrouwen, en ook alle andere castleden, passen perfect bij de stijl van de omgeving, de kleding en de gedragingen. Met name Ronan is zeer sterk in haar rol, zoals ze eigenlijk in iedere rol is. Deze vrouw blijft bewijzen dat ze zeker niet little is en dat ze een veelzijdige actrice is. Het feministische, zoals Louisa May Alcott het ooit bedoeld heeft, weet zij overtuigend te brengen. Het mooie aan deze versie is ook dat vrouwen in hun kracht worden gezet, zonder de mannen te kort te doen of in een kwaad daglicht te zetten.

Sowieso is Little Women heerlijk genieten. Het productieteam heeft met sets, haar en kleding fantastisch uitgepakt en dat geven dit soort films een romantische sfeer mee. De regisseur Greta Gerwig weet met deze verfilming van Little Women, er zijn er al vele gemaakt, zichzelf echt te onderscheiden. Het is dan ook niet voor niets dat de media het volgende zegt: "The oscars snubbed Greta Gerwig."

Een nadeel is dat de film bestaat uit veel flashbacks of flashforwards. Aangezien de vier zussen nauwelijks veranderen door de jaren heen, is het moeilijk om te schakelen tussen deze scènes. Als kijker duurt het telkens even om te wennen aan waar je bent, welke tijdlijn en wat de situatie is. Deze momenten zijn zonde, want hierdoor ben je telkens even uit de film.

Het plot van Little Women blijft zowel mooi en hartverwarmend. Ondanks dat dit volgens mij al de 6e verfilming is van Little Women, in 2019 wordt nogmaals bewezen dat dit verhaal van alle tijden is en altijd relevant blijft. Zelden is er een verhaal geweest dat tegelijkertijd zo diepgaand en complex, maar ondertussen ook zo luchtig kan zijn en juist bijzonder is in zijn eenvoud. Dit laatste wordt ook duidelijk in het bijzondere einde van de film, waar Greta Gerwig speelt met fantasie en realiteit en de kijker met enig mysterie achterblijft.

Recensie: Little Women

Little Women

1  2  3  4  5

Little Women is geregisseerd door Greta Gerwig (Lady Bird) en gebaseerd op het beroemde gelijknamige boek van Louisa May Alcott. Saoirse Ronan, Emma Watson, Florence Pugh en Eliza Scanlen spelen de zussen Jo, Meg, Amy en Beth March. Timothée Chalamet speelt buurjongen Laurie, Laura Dern is Marmee en Meryl Streep is te zien als Aunt March.

Bekijk hieronder de trailer: