Recensie: Parasite RECENSIE

Recensie: Parasite

De film Parasite heeft meerdere Oscars in de wacht weten slepen, waaronder de Oscar voor Beste Film! De verwachtingen zijn voor deze film dan ook hoog. Maakt Parasite deze verwachtingen waar?

In de film Parasite maken we kennis met de familie Kim. Deze familie is erg arm en leeft in een krakkemikkig huis in een souterain. Wanneer de zoon Ki-woo het aanbod krijgt om Engelse bijles te geven aan de dochter van een rijke familie bedenkt hij zich geen moment. Hij geeft haar les en weet de familie Park zover te krijgen om zijn zus aan te nemen als kunstleraar voor hun zoon. Vervolgens weten ze de familie te overtuigen om hun vader aan te nemen als chauffeur. Al snel werkt de hele familie Kim bij de familie Park. Maar niet alles loopt volgens plan...

Wow! Wat een bijzonder film is Parasite. Deze film is met geen enkele andere film te vergelijken en voor alle filmliefhebbers is dit een film die je gezien moet hebben. Ten eerste zit het verhaal ontzettend goed in elkaar. Je hebt al snel door waar de titel, Parasite, betrekking op heeft. De familie Kim leeft namelijk al snel van de familie Park. Het verhaal is intrigerend en wordt langzaam op gang gebracht. Wat regisseur Bong Joon Ho zo ontzettend knap gedaan heeft is te zorgen dat elke scène van belang is. Alles is geschreven met een reden en hierdoor voelt geen enkele scène saai of langdradig aan. Vanaf het allereerste moment word je meteen het verhaal ingesleept.

Daarnaast is de film werkelijk prachtig gefilmd. Ook hier geldt weer dat alles wat je ziet een reden heeft en alles met opzet geplaatst is. De scènes in het huis zien er magistraal uit, maar daarnaast gebruikt hij ook de filmtechnieken om een daadwerkelijke scheiding tussen de rijke en de armen aan te geven. Wanneer iemand door het raam kijkt zie je door het raam een streep lopen. Vervolgens zie je de rijke vrouw aan de ene kant daarvan staan en hun huishoudster aan de andere kant. Hier is dus sprake van een letterlijke scheiding tussen rijk en arm. Een thema dat veel voorkomt in de film.

Parasite is niet in één genre te vangen. Het is een komedie, met vlagen laat de film je hardop lachen, maar het bevat ook ontzettend spannende momenten. Je hebt soms het gevoel dat je naar een thriller kijkt en het volgende moment is het verhaal ontzettend ontroerend of dramatisch. Bong Joon Ho weet deze genres moeiteloos in elkaar over te laten vloeien. Daarnaast zijn alle acteurs overtuigend in hun rol.

Parasite is een film die je minstens één keer gezien moet hebben. De film laat je zelfs lang na de aftiteling nog niet los. Je probeert alles wat je gezien hebt te verwerken en de achterliggende gedachtes van de regisseur te ontrafelen. Parasite kan met recht een meesterwerk genoemd worden en heeft in mijn ogen terecht de Oscar voor beste film gewonnen. Het stelt maatschappelijk problemen aan de kaak, het verhaal zit goed in elkaar, het is magistraal gefilmd, de muziek is perfect gekozen en de acteurs zijn stuk voor stuk overtuigend. Parasite krijgt van mij 5 hartjes.

Recensie: Parasite

Parasite

1  2  3  4  5

De film van regisseur Joon-Ho Bong won in totaal vier Oscars, waaronder ook die voor beste regie en beste buitenlandse film, en is daarmee de grote winnaar van de avond geworden.De De werkloze Ki-taek en zijn gezin leven in een krappe woning een arm bestaan. Ze raken bijzonder gefascineerd door de rijke familie Park en zien mogelijkheden om van hun luxueuze bestaan te profiteren. Het gezin probeert langzaam maar zeker zijn intrede te doen tot het leven van de familie en heeft daarbij geen moeite met een paar leugentjes om eigen bestwil. Een onverwacht voorval gooit echter roet in het eten, waardoor ze alles op alles moeten zetten om hun nieuwe leven in stand te houden.