Recensie: Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile RECENSIE

Recensie: Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile

Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile is het verhaal van seriemoordenaar Ted Bundy, als door de ogen van zijn vriendin Liz. Je ziet in deze Netflix original film hoe ze voor hem valt, hoe hun leven samen verloopt en dan, tot haar grote schok, hoe hij verdacht wordt voor het vermoorden van heel veel vrouwen.

Zac Efron schittert in deze film als Ted Bundy, een bekende seriemoordenaar uit Amerika rond de jaren '80. De film zie je vooral uit het perspectief van zijn vriendin Liz. Ze kan onmogelijk geloven dat hij echt gedaan heeft waarvoor hij terecht staat. Ted Bundy was een hele charmante man, en daardoor was het zo moeilijk te geloven dat hij een vreselijke man was die vrouwen vermoordde. Dit maakt de hele situatie nog vreemder. Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile laat je bijna sympathie voelen voor Ted Bundy, wat best bizar is. Doordat hij als de lieve, zorgzame man neergezet wordt, lijkt het alsof hij zielig is en veroordeelt is voor iets wat hij helemaal niet gedaan heeft. Dit is tegelijkertijd goed gedaan, omdat je het vanuit zijn levenspartner ziet, maar het is ook een valkuil. Er zijn namelijk mensen die vinden dat hij nu als soort held neergezet wordt, terwijl hij een vreselijk persoon was.

Vooral in het begin van de film worden veel tijdsprongen gemaakt. Hierdoor raak je meteen in het verhaal verzeild en ben je nieuwsgierig hoe alles tot stand is gekomen. Dit is goed gedaan, omdat je graag wilt uitvinden hoe het zit.

Aan het einde van Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile zijn opnames van het proces van Bundy en zijn verdediging. Hier zie je hoe goed Zac Efron hem heeft nagedaan, net als de andere acteurs en actrices in de film. Veel van de dialoog die je na de film ziet, is woordelijk gebruikt door de betrokkenen. De titel van de film, Extremely Wicked, Shokingly Evil and Vile is iets wat de rechter echt tegen Bundy heeft gezegd, dit zie je ook aan het einde van de film.

Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile is een uniek soort film en is moeilijk te vergelijken met andere films. Aan de ene kant is hij ontzettend goed in elkaar gezet, maar aan de andere kant lijkt het bijna alsof Ted Bundy een held was. Er zitten gruwelijke dingen in de film, maar er zit weinig actie in. Dit is echt een film die je zelf moet bekijken om een oordeel te vellen. Persoonlijk vond ik hem erg indrukwekkend, maar het is niet zo dat ik hem snel nog eens op zou zetten.

Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile

1  2  3  4  5

De film is gebaseerd op het ware verhaal van de misdaden die gepleegd werden door Bundy in de jaren 1960 en 1970 in de Verenigde Staten. Het levensverhaal van Ted Bundy wordt verteld vanuit het perspectief van zijn toenmalige vriendin, Elizabeth Kloepfer, die moeite had met het accepteren van de werkelijke aard van haar vriendje, en jarenlang aantijgingen tegen Bundy ontkende.