Recensie: Richard Jewell RECENSIE

Recensie: Richard Jewell

"There is a bomb in Centennial Park. You have 30 minutes". Het is het startpunt van het waargebeurde verhaal van Richard Jewell. Als beveiligingsmedewerker tijdens de Olympische Spelen in 1996 treft hij in een park in Atlanta een bom aan. Ondanks dat hij alarm slaat, gaat de bom alsnog af. Richard is een held, totdat de media en de FBI hem beschuldigen als de dader van de aanslag.

Op de filmposter van Richard Jewell staat de tekst "The world will know his name and the truth". Dat is ook precies wat dit biografisch drama, met gelukkig af en toe ook wat luchtige humor, levert. Het is een sterke film, gemaakt door Clint Eastwood, die tegenwoordig de wat simpelere en kleinere verhalen naar het grote doek brengt. Het verhaal van de echte Amerikanen. De film is bijzonder, omdat we een vrij gewoon persoon volgen. Richard Jewell maakt gelijk indruk als een wat excentriek, naïef en ietwat onnozele persoon en de acteur Paul Walter Hauser is ontzettend sterk in de rol van deze hoofdpersoon. Hij maakt het karakter geloofwaardig en al gauw vergeet je dat je een film kijkt, en niet een documentaire.  Verder is Sam Rockwell, als altijd, briljant in zijn rol als de scherpe advocaat en is Kathy Bates ontroerend als moeder van Richard. Olivia Wilde speelt de gehaaide journalist. Het was mooi geweest om van haar iets meer background te zien, zodat je haar karakter wat beter kan plaatsen.

Richard Jewell is een op en top Amerikaanse films die bol staat van de clichés. Echter, dat dit een waargebeurd verhaal is maakt dat dit oké is. De film is van begin tot eind meeslepend. Het is boeiend om te zien hoe ver de FBI gaat om zijn doel te bereiken. En ook de rol van de media is intrigerend, hoe zij Richard Jewell bestempelen als de dader en daarmee heel Amerika op zijn kop zetten. Wat misschien wel het grootste compliment is, is dat je af en toe de waarheid in twijfel trekt. Ondanks dat je vanuit geschiedenisboeken weet dat Richard Jewell onschuldig is, kan je ergens wel begrijpen waarom hij onder de radar van de FBI terecht is gekomen. Het personage van Richard Jewell is namelijk een echte goedzak, maar ook wel een beetje een vreemde eend. Echter, dat maakt hem nog geen terrorist.. deze ervaring zet je goed aan het denken.

Recensie: Richard Jewell

Richard jewell

1  2  3  4  5

Richard Jewell, geregisseerd door Clint Eastwood, is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en laat zien wat er gebeurt als de waarheid het slachtoffer wordt van wat als feit wordt gepresenteerd. “Er ligt een bom in Centennial Park. Jullie hebben dertig minuten.” Richard Jewell wordt wereldwijd bekend als de beveiliger die bij de bomaanslag in Atlanta in 1996 het explosief vindt. Dankzij zijn snelle handelen worden talloze levens gered. Maar binnen een paar dagen wordt de man die zo graag politieagent was geworden de belangrijkste verdachte van de FBI. Hij wordt door zowel pers als publiek aan de schandpaal genageld en zijn leven wordt verwoest. Jewell roept de hulp in van de onafhankelijke anti-establishment-advocaat Watson Bryant en houdt vol dat hij onschuldig is. Maar als Bryant probeert de naam van zijn cliënt te zuiveren, wacht hem een zware strijd tegen de gecombineerde krachten van de FBI en de lokale autoriteiten. Terwijl hij Richard er ondertussen van tracht te weerhouden de mensen te vertrouwen die erop uit zijn hem kapot te maken.