Recensie: Richard Jewell RECENSIE

Recensie: Richard Jewell

"There is a bomb in Centennial Park. You have 30 minutes". Het is het startpunt van het waargebeurde verhaal van Richard Jewell. Als beveiligingsmedewerker tijdens de Olympische Spelen in 1996 treft hij in een park in Atlanta een bom aan. Ondanks dat hij alarm slaat, gaat de bom alsnog af. Richard is een held, totdat de media en de FBI hem beschuldigen als de dader van de aanslag.

Op de filmposter van Richard Jewell staat de tekst "The world will know his name and the truth". Dat is ook precies wat dit biografisch drama, met gelukkig af en toe ook wat luchtige humor, levert. Het is een sterke film, gemaakt door Clint Eastwood, die tegenwoordig de wat simpelere en kleinere verhalen naar het grote doek brengt. Het verhaal van de echte Amerikanen. De film is bijzonder, omdat we een vrij gewoon persoon volgen. Richard Jewell maakt gelijk indruk als een wat excentriek, naïef en ietwat onnozele persoon en de acteur Paul Walter Hauser is ontzettend sterk in de rol van deze hoofdpersoon. Hij maakt het karakter geloofwaardig en al gauw vergeet je dat je een film kijkt, en niet een documentaire.  Verder is Sam Rockwell, als altijd, briljant in zijn rol als de scherpe advocaat en is Kathy Bates ontroerend als moeder van Richard. Olivia Wilde speelt de gehaaide journalist. Het was mooi geweest om van haar iets meer background te zien, zodat je haar karakter wat beter kan plaatsen.

Richard Jewell is een op en top Amerikaanse films die bol staat van de clichés. Echter, dat dit een waargebeurd verhaal is maakt dat dit oké is. De film is van begin tot eind meeslepend. Het is boeiend om te zien hoe ver de FBI gaat om zijn doel te bereiken. En ook de rol van de media is intrigerend, hoe zij Richard Jewell bestempelen als de dader en daarmee heel Amerika op zijn kop zetten. Wat misschien wel het grootste compliment is, is dat je af en toe de waarheid in twijfel trekt. Ondanks dat je vanuit geschiedenisboeken weet dat Richard Jewell onschuldig is, kan je ergens wel begrijpen waarom hij onder de radar van de FBI terecht is gekomen. Het personage van Richard Jewell is namelijk een echte goedzak, maar ook wel een beetje een vreemde eend. Echter, dat maakt hem nog geen terrorist.. deze ervaring zet je goed aan het denken.

Recensie: Richard Jewell

Richard Jewell

1  2  3  4  5

'Er ligt een bom in Centennial Park. Je hebt dertig minuten'. We leren Richard Jewell kennen als een beveiligingsmedewerker die de vondst van het apparaat in 1996 in Atlanta meldt. Door zijn melding wordt hij een held die met zijn snelle handelen talloze levens redt. Maar binnen een paar dagen wordt de rechtshandhaver in spé de grootste verdachte voor de FBI, belasterd door de pers en het publiek, zijn leven verwoest. Jewell roept de hulp in van Watson Bryant, een onafhankelijke advocaat die het opneemt tegen de gevestigde orde. Bryant slaagt daar op sublieme wijze in, maar moet het eerst opnemen tegen de gecombineerde krachten van de FBI, GBI en APD, én voorkomen dat Richard de mensen vertrouwt die hem proberen kapot te maken.