Recensie: The letter for the king RECENSIE

Recensie: The letter for the king

De jonge Tiuri heeft als doel om ridder te worden. Hij is niet per se sterk en ook niet zo snel, maar hij heeft wel het hart van een echte ridder. Per ongeluk, of is het zijn lot, krijgt hij de taak om een geheime brief aan de koning te bezorgen. Ondanks de tijdsdruk krijgt hij te maken met een groot aantal vijanden dat hem wil dwarsbomen en wil dat de brief nooit de koning zal bereiken.

Iedere Nederlander zal bekend zijn met het prachtige boek De brief voor de koning van Tonke Dragt. Eerder is er al een film van gemaakt, maar deze is natuurlijk niet te vergelijken met het budget en het resultaat van deze minserie van Netflix. De brief voor de koning is een boek uit 1962, maar keer op keer wordt bewezen dat dit avontuurlijke verhaal tijdloos is. Je bent echter gewaarschuwd. Los van het uitgangspunt dat de jonge ridder Tiuri op pad gaat met een brief voor de koning en dat alle mooie namen van de personages hetzelfde zijn gebleven, is de zesdelige serie compleet anders. Zo is er meer fantasy, meer bombastische scenes en minder diepgaande dialogen. Dat er anno 2020 vrouwen in het verhaal zijn bedacht of groter zijn gemaakt, is enigszins te begrijpen maar ook weer gek als het hebben over een middeleeuws verhaal. Waarom Netflix dit nodig vond, is onduidelijk en onbegrijpelijk. The letter for the king is een goede serie, maar wanneer het trouw was gebleven aan die betoverende wereld van Tonke Dragt in haar boek, had het nog zoveel meer kunnen zijn.

Deze ridder, Tiuri, wordt uitstekend gespeeld door acteur Amir Wilson. De kern van het personage van Tiuri, krachtig maar toch ook liefdevol en zacht, weet hij perfect over te brengen op camera. Ook de rest van de cast, zowel de jonge en onervaren spelers als de grote namen is ijzersterk. Leuk om te benoemen is dat de rol van prins Viridian wordt gespeeld door de Nederlandse Gijs Blom.

Andere pluspunten zijn de opbouw van het verhaal en dit mooie verdeling hiervan over de zes afleveringen. Het is ook bijzonder knap dat iedere aflevering een sterke, op zichzelf staande aflevering is. De serie weet gedurende de zes afleveringen iedere seconden goed te blijven en de aandacht van de kijker vast te houden. Ook het adembenemende landschap is om van te genieten en daarmee doet The letter for the king denken aan een wat meer kinderlijke, zachtere variant van Lord of the rings.

The letter for the king is een goede miniserie van zes aflevering, waar mogelijk ook een vervolg op komt. Ondanks de vele aanpassingen van het oorspronkelijke boek, behoudt het gelukkig ook een aantal essentiële thema's. Vooral het thema van broederschap onder ridders en het dappere hart van hoofdpersoon Tiuri blijven de grootste pluspunten van The letter for the king en maken het tot een aantrekkelijk, vermakelijke en avontuurlijke serie voor jong en oud.

Recensie: The letter for the king

The Letter for the King - Seizoen 1

1  2  3  4  5

Het verhaal speelt zich af in de fictieve rijken van koning Dagonaut en koning Unauwen. Het gaat over schildknapen, ridders en de eeuwige strijd tussen goed en kwaad. De jonge schildknaap Tiuri is samen met zijn vrienden aan het waken in een kapel, ter afsluiting van zijn opleiding tot ridder van koning Dagonaut. Wanneer  midden in de nacht op de deur van de kapel wordt geklopt, is Tiuri de enige die gehoor geeft aan de dringende oproep tot hulp. De jongen wordt gevraagd een brief naar koning Unauwen te brengen, de koning van het buurland. De ridder die zijn hulp nodig heeft, blijkt in een hinderlaag gelopen te zijn van zijn vijanden en hij kan zijn koning niet meer waarschuwen voor een groot gevaar. Tiuri neemt de opdracht aan en gaat op weg. Dit is het begin van een lange reis vol gevaren.

Bekijk hieronder de trailer: