Recensie: Dracula RECENSIE

Recensie: Dracula

In deze miniserie is het verhaal van Bram Stoker over Dracula te zien. Het is heel losjes gebaseerd op het boek, maar gaat vooral in op Dracula als personage zelf.

De makers van de populaire Sherlock serie van BBC hebben samen met Netflix het verhaal van de eeuwenoude vampier Dracula onder handen genomen. In drie afleveringen van anderhalf uur zien we een beetje over het leven van Dracula. Ook vampierjager Van Helsing komt aan bod, maar op een andere manier dan je zou denken!

Dracula begint in het jaar 1897, waar een advocaat naar het huis van de graaf wordt gestuurd om hem te helpen. Al snel komt Jonathan Harker erachter dat er rare dingen met hem gebeuren, en dat de kans dat hij ooit nog naar huis kan, heel erg klein is. Dracula windt er geen doekjes om, en al vanaf het begin is de serie super bloederig. Hij valt ook in de categorie horror, dus pas op: verwacht niet zoiets als Sherlock!

De tweede aflevering speelt zich wat later af. Er zijn weinig terugkerende personages - slechts een aantal mensen zijn in alle afleveringen te zien. Dit is echter niet gek, aangezien de derde aflevering zich in deze eeuw afspeelt! Aan het einde van de tweede zinkt Dracula naar de bodem van de zee, waar hij ongeveer 123 jaar verblijft. Wanneer hij uit het water gehaald wordt, is er niets meer van de wereld zoals hij hem kende over.

Dat laatste was de grootste fout die de makers gemaakt hebben. De eerste twee afleveringen zijn goed in elkaar gezet en wekken de interesse, maar de derde is niet zo goed. In een poging Dracula in de moderne wereld te verwerken is de serie de mist in gegaan. Je verwacht een conclusie, iets waar de voorgaande informatie naartoe werkt, maar dat is niet zo. Dracula slaat hiermee de plank mis, en dit is heel erg jammer voor een serie die anders zeker een hoge score gehad zou hebben.

Als de serie door was gegaan zoals hij was, was het wat mij betreft een absolute aanrader geweest. Maar met een teleurstellend en vaag einde is Dracula helaas niet geworden wat ik ervan verwacht had. Met de makers van Sherlock is een zekere verwachting geschept, die niet nagekomen is, en dat is zeker zonde. Omdat het begin wel sterk was, geef ik de serie 3 hartjes.

Recensie: Dracula

Dracula - Seizoen 1

1  2  3  4  5

De nieuwe Dracula serie zal een hervertelling worden van het beroemde boek van Bram Stoker uit 1897. Het verhaal gaat over de Transsylvanische graaf Dracula. Een vampier. Dracula verhuist naar Engeland om daar vers bloed te vinden om zich mee te voeden. De titelrol zal vertolkt worden door de Deense acteur Claes Bang (The Girl in the Spider's Web).

Bekijk hieronder de trailer: