Recensie: The Crown - Seizoen 3 RECENSIE

Recensie: The Crown - Seizoen 3

In het derde seizoen van The Crown blijven we het leven volgen van de Britse koninklijke familie. Het nieuwe seizoen opent met de scène waarin koningin Elisabeth II een nieuwe postzegel kiest. Wanneer ze de vergelijking met haar jongere zelf weet je dat er een sprong in de tijd werd gemaakt. Prins Charles en prinses Anne zijn ondertussen opgegroeid tot jongvolwassenen. Prinses Margaret is een echtgenote en moeder geworden. Er komen opnieuw historische gebeurtenissen aan bod zoals de ramp van Aberfan, het overlijden van Winston Churchill en de eerste ontmoeting tussen prins Charles en Camilla.

Netflix heeft gekozen voor een volledig nieuwe cast. Dit is in het begin wat onwennig. Koningin Elisabeth II wordt nu neergezet door actrice Olivia Colman, terwijl dit in de twee eerste seizoenen actrice Claire Foy was. Tobias Menzies geeft vorm aan de Hertog van Edinburgh en Helena Bonham Carter speelt de rol van prinses Margaret. Ook de nieuwe cast zet uitmuntende acteerprestaties neer. Olivia Colman lijkt als twee druppels water op koningin Elisabeth.
De keuze voor een volledige nieuwe cast oogst tweedracht onder de kijkers. Sommigen stellen zich de vraag waarom ze de originele cast niet met bijvoorbeeld make-up hebben verouderd. Andere kijkers hebben dan weer alle begrip voor de keuze van makers.

In The Crown komt een historische gebeurtenis aan bod per aflevering. Doorheen het volledige seizoen staat echter het leven van koningin Elisabeth centraal. De makers hebben getracht dit alles zo accuraat mogelijk te brengen. Het is moeilijk om te oordelen in hoeverre dit gelukt is en welke elementen kind zijn van de creatieve vrijheid van de makers. Als kijker heb je namelijk het gevoel de koninklijke familie echt te leren kennen terwijl er in realiteit weinig geweten is over het privéleven van koningin Elisabeth.

The Crown biedt een unieke kijk op het leven van een koninklijke familie. Hun verplichtingen, de beperkingen die de leden van de familie worden opgelegd, de rol die je wordt toebedeeld naargelang je plaats in het gezin. Het plaatst de recente keuze van prins Harry en zijn vrouw Meghan Markle in een ander daglicht. In een emotionele scène in aflevering 5 biecht koningin Elisabeth op dat ze als jonge vrouw haar leven helemaal anders had gezien. Op dat moment voel je automatisch sympathie voor de vrouw.

The Crown beperkt zich niet tot verhalen over het Verenigd Koninkrijk. Ook grote, grensoverschrijdende, politieke situaties komen aan bod. Deze leerrijke, politieke context tilt de serie mee naar een hoger niveau. Daarnaast voel je dat de makers veel tijd hebben gestoken in het ontwerpen van de juiste kostuums, het kiezen van de locaties en het leren van de accenten en omgangsvormen. De paleizen zijn majesteitelijk en imponerend.

De voortreffelijke acteerprestaties, de ontzagwekkende decors, het intrigerende onderwerp en de historische gebeurtenissen zorgen er samen voor dat The Crown een van de beste dramaseries van het moment is.

Recensie: The Crown - Seizoen 3

The Crown – Seizoen 3

1  2  3  4  5