Recensie: The goop lab RECENSIE

Recensie: The goop lab

Alhoewel we Gwyneth Paltrow kennen als actrice, is zij tegenwoordig actief als wellness- en lifestyle goeroe. Dat bracht haar op het idee om een documentaireserie op te nemen voor Netflix. Het resultaat is een serie van maar liefst zes afleveringen, waarin je kennis maakt met allerlei bijzondere en alternatieve ideeën om je beter te voelen.

Gwyneth Paltrow neemt haar medewerkers van Goop en ons als kijkers mee op reis naar een aantal grensverleggende onderwerpen. Iedere aflevering duurt ongeveer dertig minuten en zet een ander thema centraal. Opeenvolgend gaan de afleveringen over psychedelische paddo's, ijskoude shocktherapie, orgasmes bij vrouwen, gezonde voeding, energiebehandelingen en intuïtie. Zo komt ook onze Hollandse Wim Hof, bekend als de Iceman, langs om Goop te laten ervaren hoe je door middel van ademhaling en blootstelling aan kou je immuunsysteem kan versterken.

Iedere aflevering is een combinatie van een interview op het hoofdkantoor van Goop. Gwyneth en één medewerker interviewen de meest beroemde deskundigen over het thema van de aflevering. Dit interview wordt afgewisseld met beelden van mensen die vertellen over hun ervaringen. Daarnaast zijn er telkens een paar medewerkers van Goop die de ideeën uitproberen. Het ziet er allemaal behoorlijk echt en oprecht uit. Dit is erg vermakelijk om te zien. Met name de aflevering over de Iceman is bijzonder boeiend. Ook zijn sommige thema's erg interessant om iets meer over te horen. De een zal het onzin vinden, de ander vindt het leerzaam... de meningen lopen uiteen over The Goop lab. Opvallend is in ieder geval dat Gwyneth Paltrow er zelf niet zoveel verstand van heeft. Wanneer ze bij de aflevering over vrouwelijk genot het verschil tussen de vagina en vulva niet blijkt te kennen, vraag je je toch af hoeveel research er echt is gedaan door Goop. Goed, alle medische adviezen nemen we dan toch met een behoorlijke korrel zout.

En wat is The Goop Lab nu eigenlijk voor een serie? Ze verkopen het als een documentaire, maar dat lokt toch wel veel negatieve reacties uit. Zijn dit de alternatieve geneeswijzen die we in de toekomst meer gaan zien? Is The Goop Lab er inderdaad op uit om een verandering in onze cultuur te brengen? Of worden ze simpelweg gesponsord door al deze pioniers en wetenschappers? Who knows. In ieder geval is The Goop Lab luchtig en prima vermaak wat vooral voor vrouwen aantrekkelijk zal zijn om te kijken en als je het vanuit dit perspectief bekijkt, verdient het prima haar drie sterren.

Recensie: The goop lab

The Goop Lab - Seizoen 1

1  2  3  4  5