Recensie: Marriage Story RECENSIE

Recensie: Marriage story

Theaterregisseur Charlie en actrice Nicole zijn al een aantal jaar getrouwd. Samen hebben ze een zoon gekregen en hun theatergezelschap is op weg naar Broadway. Echter, ze zijn allesbehalve gelukkig en besluiten te gaan scheiden. Alhoewel dit eerst soepel en vredig lijkt te gaan, komen er uiteindelijk toch advocaten bij kijken en dan escaleert de strijd om hun zoon al gauw.

Marriage story is een zeer bekende en geprezen film, winnaar van vele Oscars. De film is van het genre drama en dat is ook duidelijk merkbaar. Er zullen veel mensen zijn die deze film 136 minuten niet uitzitten, want het is vooral veel gepraat. Echter, wanneer je van dit soort films houdt, dan is Marriage story een echte parel.

Het eerste wat opvalt is de bijzondere, pure manier van filmen. Alles wordt heel simpel gefilmd, waardoor je het gevoel hebt dat je echt bij Charlie en Nicole in de kamer bent. Ook is het opvallend dat er in verhouding weinig muziek in de film zit. Zo is er een fenomenale scene waar Charlie en Nicole de meest onaardige en gemene dingen tegen elkaar zeggen en ondanks hun geschreeuw... is het muisstil. Dit maakt de scene des te sterker en aangrijpender en het is duidelijk dat Noah Baumbach hier hele sterke en mooie keuzes in heeft gemaakt.

Dan is er nog de cast van Marriage Story, deze staat als een huis. Adam Driver en Scarlett Johansson zijn indrukwekkend in deze hoofdrollen. Driver laat je vanaf de eerste seconde meeleven met zijn personage, hij weet absoluut de kijker te raken. Johansson haar personage is moeilijker te begrijpen en je voelt weinig empathie voor haar. Hoe zij van de wens van een vredige scheiding binnen één seconde overgaat naar een advocate met een zeer agressieve stijl (subliem gespeeld door Laura Dern), daar moet de kijker naar gissen. Hierdoor duurt het lang voor je, en of je uberhaupt, empathie voor haar gaat voelen.

Bijzonder aan Marriage story is dat het de periode van een scheiding op zeer realistische wijze in kaart brengt, klein, puur en pijnlijk. Iedere scheiding is natuurlijk anders, maar voor vele mensen zullen er herkenbare scenes zitten in de film. De onzekerheden over wat de ander gaat doen, het kind dat de dupe is, de advocaten die langzamerhand hun scheiding overnemen en de ouders die achterblijven met de gedachte van "Wat is er nu eigenlijk gebeurd?"

Marriage story is een sterke film, wat het vooral dankt aan het toch vrij originele thema wat absoluut mooi centraal staat. Daarnaast blijft de film vooral goed, dankzij de cast die volop laat zien hoeveel talent ze in huis hebben. Voor de liefhebbers van die typische Oscarfilms zal Marriage story absoluut genieten zijn, anderen zullen de film afdoen als traag en vlak.

Recensie: Marriage story

Marriage Story

1  2  3  4  5

In Marriage Story volgt de kijker het verhaal van de actrice Nicole (Scarlett Johanssen) en de regisseur Charlie (Adam Driver). Ze hadden een liefdevol huwelijk maar besluiten na een tijd toch van elkaar te scheiden. Wat volgt is een gevecht over de voogdij van hun zoon.