Recensie: Hollywood RECENSIE

Recensie: Hollywood

In Hollywood gaan we terug naar het oude, "The Golden Age", Hollywood van net na de Tweede Wereldoorlog. We volgen een aantal acteurs, actrices en filmmakers die al aan de top staan of aan de top van Hollywood willen komen. Al snel blijkt dat de weg naar de top pittig is en vol is van ongewenste intimiteiten en keiharde politiek.

Deze miniserie van zeven afleveringen is van makers Ryan Murphy en Ian Brennan. Eerder werkten zij al samen aan het succesvolle Glee en ook met Hollywood hebben zij weer een pareltje in handen. Het eerste wat opvalt aan deze serie is hoe goed de makers erin zijn geslaagd om de sfeer, setting en look van dat oude Hollywood na te bootsen. De kleding, het taalgebruik, het interieur.. aan alles is gedacht en het ziet er allemaal fenomenaal uit.

Het meest bijzondere aan Hollywood is de verhaallijn. Enerzijds zijn er een aantal personages gebaseerd op personen die echt hebben bestaan, zoals filmster Rock Hudson, zijn agent Henry Wilson en actrice Hattie McDaniel en zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen. Echter, tegelijkertijd speelt de serie behoorlijk met fictie en fantasie en wordt het dan ook een "what if" verhaal genoemd. Wat als er toen, in die tijd, al ruimte was voor mensen van een andere afkomst of mensen met een andere seksuele voorkeur? Wat als mensen toen al mochten zijn wie ze wilden zijn, echt zichzelf konden zijn? Wat als vrouwen toen al meer konden en mochten dan alleen maar lief en mooi lachen? Wat als we toen al zouden opstaan tegen seksueel machtsmisbruik in de filmwereld? Ryan Murphy kiest er dan ook bewust voor om hier volop mee te spelen en sommige personages een gelukkiger einde te geven, dan dat ze in het echt hebben gehad. Het zorgt voor soms pijnlijke en schrijnende scènes, maar wel met een ijzersterke boodschap. Zeker wanneer je je weer herinnert aan dat sommige situaties, zoals de discriminatie wegens andere huidskleuren, nog steeds zo aanwezig is in dat wereldje.

Centraal in het verhaal staat het doel om een film te maken, genaamd Peg, over Peg Entwistle. Zij is een vrouw die van de Hollywood-letters af is gesprongen en op deze manier zelfmoord heeft gepleegd. Het plot van de film Peg vertoont vele overeenkomsten met de serie Hollywood zelf en is dan ook een zeer treffende symboliek. Er is aandacht voor seksuele voorkeur, misbruik, macht, discriminatie, racisme, genderdiscriminatie en seks. Ook hieruit blijkt dat het script, de opbouw en de dialogen perfect zijn uitgedacht.

Hollywood is in alles subliem en indrukwekkend. Zo ook de cast. Deze bestaat uit een aantal grote namen, zoals Patti LuPone, Holland Taylor en Jim Parsons. Andere namen zijn Joe Mantello en Dylan McDermott. Darren Criss is natuurlijk bekend van Glee en zijn hoofdrol in het 2e seizoen van American Crime Story. Opvallend zijn ook de vele vrij onbekende namen, zoals David Corenswet, Laura Harrier, Jacke Picking en Jeremy Pope. Of het nu grote of kleine namen zijn, gevestigde of vrij nieuwe namen in de filmwereld, iedere acteur en actrice is briljant in Hollywood. Het is dan ook niet wonderlijk dat de cast wordt geprezen.

Hollywood is een miniserie die je iedereen zou aanraden en het is dan ook wachten totdat de nominaties en prijzen voor Hollywood gaan komen.

Recensie: Hollywood