Recensie: Ozark - Seizoen 1 RECENSIE

Recensie: Ozark - Seizoen 1

Marty en zijn zakenpartner doen aan geld witwassen voor een drugskartel om extra geld te verdienen. Wanneer een bedrag van de kartelbaas gestolen is, lijkt het erop dat Marty en zijn gezin niet lang meer zullen leven. Maar met een idee wat zijn compagnon verzonnen heeft, krijgt hij het voor elkaar om de kartelbaas ervan te overtuigen dat hij met een nieuwe start ontzettend veel geld voor hem kan witwassen. Dat is het begin van het verhaal waarin Marty en zijn gezin naar het Ozark Gebergte verhuizen om daar, geheel illegaal uiteraard, heel veel geld te gaan verwerken.

Het begin van het eerste seizoen van Ozark is een beetje vreemd. Het lijkt niet helemaal duidelijk waar de serie naartoe wil, en de eerste aflevering is dan ook vooral een inleiding voor de rest van dit seizoen. Hier zijn Marty, Wendy en hun kinderen namelijk nog in Chicago en probeert hij ervoor te zorgen dat ze allemaal in leven blijven. Aan het einde van de aflevering reizen ze naar hun nieuwe woonplaats, en daar begint het verhaal eigenlijk pas echt. Hier moet je dus even doorheen zien te kijken, want hierna wordt Ozark een heel stuk interessanter. De mensen die ze ontmoeten zijn ook bijzondere personages, met name Ruth, die met Marty samen gaat werken. Ze is heel slim, en doet er alles voor om extra geld voor haar arme familie binnen te slepen.

De personages van de serie zijn in het begin heel irritant. Wendy is een zeurderig mens wat al lang vreemd ging met een oudere man, omdat ze niet gelukkig was met Marty. Hun dochter Charlotte zit in de puberteit en vind alles stom. Ze klaagt overal over en kijkt om zich heen alsof haar omgeving giftig is. Jonah, de zoon, is wat minder aanwezig en omdat hij wat jonger is, maakt hij zich ook niet zo druk. Zijn ouders maken zich echter wel druk als Jonah dode dieren begint aan te slepen... Op zich kan het gedrag van de personages wel verklaard worden, maar de eerste paar aflevering zul je er toch echt aan moeten geloven: vooral de vrouwen zijn heel vervelend!

Ozark heeft inmiddels 3 seizoenen. Ieder seizoen heeft 10 afleveringen van ongeveer een uur per stuk. De laatste aflevering is langer, namelijk een uur en twintig minuten.

Het eerste seizoen trekt je aandacht en je raakt geïnteresseerd in de manier waarop het Marty en zijn gezin vergaat. Ze moeten zien te overleven in een omgeving waar ze niet bekend mee zijn, in huis met een oude man die nog ongeveer een jaar te leven heeft. Niet de ideale situatie voor een disfunctioneel gezin, dus. Extra boeiend om naar te kijken, dat wel.

De hoofdrol wordt gespeeld door Jason Bateman, die ook een deel van de afleveringen geregisseerd heeft. Als je aan de personages gewend bent, leer je ze ook te waarderen en hun drijfveren te begrijpen.

Ozark is een leuke thriller serie voor mensen die van dit soort drama houden. Het is geen serie die je per se gezien moet hebben, maar als dit je genre is, zul je je in ieder geval wel vermaken tijdens het kijken ervan.

Recensie: Ozark - Seizoen 1

Ozark - Seizoen 1

1  2  3  4  5

Ozark volgt het verhaal van de familie Byrdes uit Chicago. Samen met hun kinderen Charlotte en Jonah leven Marty en Wendy een standaard leven. Marty is een financieel adviseur en staat aan het hoofd van de witwas-afdeling van een van de grootste Mexicaanse drugskartels. Als er iets fout gaat is de familie noodgedwongen Chicago te verlaten en duiken ze onder in de regio Missouri Ozarks.