Recensie: 21 Bridges RECENSIE

Recensie: 21 Bridges

21 Bridges is een in 2019 uitgekomen politiefilm van regisseur Brian Kirk, met 'Black Panther' ster Chadwick Boseman in de hoofdrol.

Producenten zijn de Russo Brothers, die ook aan de Marvel Avengers film hebben gewerkt, dus samen met Chadwick Boseman blijft het in de netwerk kring.

Andre Davis komt uit een politiefamilie. Toen hij 13 jaar oud was is zijn vader, die geüniformeerd politieman was, tijdens uitvoering van zijn werk doodgeschoten. Zijn vader gaf hem altijd het advies zijn eigen mening te vormen en af te gaan op zijn intuïtie en 19 jaar later heeft dit Andre tot een succesvolle rechercheur Moordzaken gemaakt. Wel eentje die geregeld bij Interne Zaken zit om zich te verantwoorden voor schietpartijen, die echter allemaal gerechtvaardigd worden. Toch heeft Andre de reputatie een 'Trigger' te zijn. Als op een avond een wijnboutique wordt overvallen door twee ingehuurde rippers, die uit zijn op een partij drugs, loopt alles fout. De partij drugs blijkt veel groter dan gedacht en uit het niets staan er ineens 8 agenten voor de deur. Oneervol ontslagen ex-militairen Michael en Ray, die nu rondkomen als in te huren bad-guys, beschikken over semi-automatische wapens en schieten zich een weg naar buiten, een bloedbad aanrichtend. Er worden acht agenten van Bureau 85 omgebracht en de eigenaar van de wijnhandel. Vanwege zijn doortastende reputatie wordt Andre op de zaak gezet. De chef van bureau 85, McKenna, wil de beide politiemoordenaars dood hebben: schiet eerst, dan pas vragen.

Wat volgt is een bijna ouderwetse, zeker spannende politiethriller. De spanning zit niet in een verrassend plot, maar meer in wat Andre eigenlijk gaat doen. Chadwick Boseman zet Andre op een zeer geloofwaardige rustige manier neer. Een man die eerst nadenkt voordat hij handelt. Als je goed oplet is het zeker geen film met onverwachte wendingen in het plot. De boeven zijn heel snel al geïdentificeerd en de jacht kan beginnen. Maar juist de manier waarop de jacht verloopt, zorgt voor de nodige opwinding. De film zit heel logisch in elkaar. Bovendien het acteerwerk en de snelle acties zijn heel goed en de film blijft boeien.

Andre Davis (Chadwick Boseman) krijgt hulp van narcotica agent Frankie Burns (Sienna Miller) omdat het om een partij van 300 kilo pure heroïne gaat, waarvan de 2 moordenaars 50 kilo hebben meegenomen. Dat roept vragen op en Burns is degene met de ervaring op dat gebied. Andre kan al direct met hulp van Frankie detecteren dat de twee moordenaars een partij drugs zoals zij gestolen hebben, direct ten gelden moeten maken en de enige plek waar dat op korte termijn en op zulke grote schaal mogelijk is, zal Manhattan zijn. De titel 21 Bridges, heeft betrekking op de 21 bruggen die het eiland Manhattan met de rest van New York verbinden en die Andre laat afsluiten. Omdat dit een enorm moeilijke operatie is, die anders voor teveel chaos zal zorgen, zal de lockdown slechts van 1 uur 's nachts tot 5 uur in de ochtend duren, dus Andre en Frankie hebben 4 uren de tijd om de twee moordenaars te vinden. Dit voegt een element van 'race tegen de klok' aan de film toe en dat maakt het ook spannender. Andre laat Manhattan overspoelen met politiemensen. "Flood Manhattan with Blue". Maar daarna hebben de 21 bruggen totaal geen rol meer en weet je wel hoe groot Manhattan is! Maar goed iedere film heeft een titel nodig en deze is wel aardig.

Zoals ik zei, als je goed oplet zie je al gelijk in de eerste actiescene, de rip off en de daarop volgende schietpartij, dat er veel meer speelt dan alleen 2 boeven die een overval plegen. Het begint er al mee dat de opdrachtgever Adi (Alexander Siddig), de rivaal van de drugsbende die ze overvallen, voor het gemak een nulletje vergeten heeft. Ray (Taylor Kitsch) en de jongere en zeker slimmere Michael (Stephan James) verwachten 30 kilo en stuiten op 300 kilo....oeps. Ineens wordt er netjes op de voordeur geklopt en staan er politieagenten voor de deur, terwijl de eigenaar niet in de gelegenheid is geweest ergens stil alarm te maken. Bovendien welke agent die op een overval alarm reageert, klopt eerst netjes aan? Je snapt dus al welke kant het uitgaat en dat klopt ook helemaal.

Wat de film echter zeker de moeite waard maakt, is het spel van de jacht en slimme zetten die Andre doet als hij tegenslagen moet opvangen. Eerst heeft hij niet door dat die tegenslagen bewust geënsceneerd zijn, maar al gauw heeft hij zeker een duister vermoeden. Chief McKenna (J.K. Simmons) van de 85ste is wel erg schietgraag en spoort Andre steeds aan die twee killers om zeep te helpen. Proces niet nodig! En agenten van de 85ste lopen meer in de weg dan iets anders. Tijd voor Andre om het anders aan te pakken.

Een wat vreemd detail is dat op de achterkant van de DVD staat dat rechercheur Simpson een operatie verknalt. Vreemd want de hoofdpersoon heet toch echt Davis en hij verknalt geen operatie, want ook zijn laatste schietpartij wordt door IZ gerechtvaardigd. Je vraagt je dus af of de schrijver van de samenvatting de film wel bekeken heeft....

Het einde is in recensies nogal dubbel beoordeeld, maar ikzelf vond het een logisch einde. Het paste geheel in de sfeer van de film, waarin erg veel geschoten wordt. En laten we wel zijn, Andre stond er al niet best op bij Interne Zaken, dus dan ga je ook niet als een braaf jongetje een vermoeden van corruptie melden, zonder eerst terdege bewijzen te hebben. Al met al geen verrassende unieke film, maar wel een intelligente goed gemaakte politiefilm. De acties zijn niet over de top. Geen explosies van geweld, wel de nodige schietpartijen, die ook te verklaren zijn.

Goed acteerwerk van merendeels bekende ervaren acteurs zorgen voor geloofwaardige karakters en pakkende scenes. Wat bijna als een rode draad door de film heen loopt is het feit dat ieder van de karakters denkt dat hij doet wat hij doet om 'het goede te doen'. Op een of andere manier is dat besef in ieders hoofd nogal verdraaid, om eigen handelen maar goed te praten. Zelfs Andre heeft hier last van, maar op het eind is hij wel degene die ergens die lijn trekt en zegt 'nu is het genoeg'.

Al met al een goede politiefilm. Niet verrassend maar wel solide en daarom voor mij zeker 4 hartjes waard. Voor liefhebbers van politieseries en films een aanrader.

Recensie: 21 Bridges

21 Bridges

1  2  3  4  5

Nadat NYPD rechercheur Simpson (Chadwick Boseman) een operatie verknalt, krijgt hij nog één laatste kans om zijn baan te redden. Samen met zijn collega’s moet hij op Manhattan een voortvluchtige ‘cop killer’ zien in te rekenen. Naarmate de nacht vordert, moeten er steeds extremere maatregelen worden genomen. Voor het eerst in de geschiedenis van New York worden alle 21 bruggen gesloten, zodat de moordenaar geen kant meer op kan. Zo wordt Manhattan voor één nacht een afgesloten eiland en is de jacht op de moordenaar geopend…