Recensie: Self made RECENSIE

Recensie: Self made

Sarah is een arme Afro-Amerikaanse wasvrouw. Wanneer zij haar eigen haarmiddel maakt en gaat verkopen, groeit dit door haar harde werken en onuitputtelijke ambitie uit tot een waar schoonheidsimperium. Self made is het waargebeurde verhaal van Madam C.J. Walker, de eerste vrouwelijke selfmade miljonair.

Self made is een mini-serie van Netflix met in totaal vier afleveringen. De verhaallijn is vrij duidelijk en voor historici ook alom bekend, aangezien het hier gaat om een waargebeurd verhaal. Madam C.J. Walker is niet zomaar een vrouw, maar een vrouw die voor vele vrouwen en in het bijzonder Afro-Amerikaanse vrouwen een echt voorbeeld is. En geheel terecht, want als we iets kunnen leren van deze powervrouw is het wel haar daadkracht, passie en ambitie. Self made wordt beschreven als feelgood, inspirerend en ontroerend en dit maakt het allemaal waar.

De rol van Sarah wordt gespeeld door Octavia Spencer en zij mag voor deze rol wat ons betreft genomineerd worden voor grote prijzen. Indrukwekkend hoe zij iedere rol zo overtuigend neer kan zetten. Ze is een steengoede en veelzijdige actrice, wat ze in Self made laat zien door zowel de arme wasvrouw als de selfmade miljonair beiden geloofwaardig presenteert.

Aangezien Self made zich afspeelt in de tijd van de 19e eeuw is de serie doordrenkt van racisme, schoonheidsidealen, discriminatie en ongelijkheid. Het slavernij verleden staat daarbij duidelijk centraal. Sarah Walker heeft het dan ook niet makkelijk op haar weg naar de top en krijgt te maken met foute mannen, keiharde concurrentie, jaloezie en verraad. Dat zij zoveel heeft bereikt, ondanks vele (!!!) tegenslagen, is een groot applaus waard. Je zou het bijna niet geloven dat dit verhaal waargebeurd is, zo onwaarschijnlijk is het. Zelfs nu in 2020 voelt het onwaarschijnlijk en dat maakt het des te schrijnender dat thema's als racisme en discriminatie nog iedere dag aanwezig zijn in de wereld.

Deze vrouw is een inspiratie voor iedereen, in het bijzonder voor vrouwen en Afro-Amerikanen. Self made is dan ook een serie die iedereen gezien zou moeten hebben en die prima toepasbaar is in lessen op school rondom burgerschap, maatschappijleer of geschiedenis. Self made is zowel leerzaam als vermakelijk en voelt ondanks de indringende thema's niet te zwaar.

Recensie: Self made

Self Made - seizoen 1

1  2  3  4  5