Recensie: The Farewell RECENSIE

Recensie: The Farewell

De oma (Nai Nai) van Billi wordt gediagnosticeerd met kanker. Omdat de familie haar niet ongerust wil maken, besluiten ze haar niets te vertellen en haar met een smoesje medicijnen te laten nemen. Billi woont in Amerika met haar ouders, maar ze verzinnen een smoes om toch terug naar China te gaan, zonder Nai Nai te alarmeren. Het neefje van Billi gaat trouwen, ook al heeft hij nog maar kort een relatie met zijn vriendin!

´Based on an actual lie´. Dit zijn de eerste woorden die je ziet als je The Farewell gaat bekijken. Het verhaal is dus niet waargebeurd, maar het is wel gebaseerd op echte gebeurtenissen, namelijk vanuit het leven van regisseur Lulu Wang. De film eindigt met informatie over de vrouw waarop het verhaal gebaseerd is, wat een mooie toevoeging is.

Billi is het er helemaal niet mee eens dat Nai Nai niet weet hoe ziek ze is. Ze wil het haar vertellen, maar de familie vindt het beter om het geheim te houden. Zij willen de resterende tijd van Nai Nai niet overladen met zorgen, maar Billi vindt dat ze het hoort te weten. Voor beide kanten valt iets te zeggen, en dat maakt het dilemma ook zo lastig. De hele film lang voel je het conflict, niet alleen bij Billi, maar ook bij andere leden van de familie.

De film zit mooi in elkaar en is leuk om te kijken. The Farewell is deels Engels, deels Mandarijn gesproken. Omdat Nai Nai geen Engels spreekt, is dat voor de familie een uitgelezen kans om over haar ziekte te praten waar ze bij is. Ze heeft toch geen idee waar het over gaat. Dat is ergens wel zielig, maar ook weer begrijpelijk. De oude vrouw lijkt juist heel gelukkig om iedereen weer bij elkaar te zien en dat is erg aandoenlijk. Je begrijpt als kijker hoeveel Billi om haar oma geeft. Dat maakt het ook extra begrijpelijk dat zij het er zo moeilijk mee heeft.

Hoofdpersoon Billi wordt gespeeld door Nora Lum, voor anderen misschien beter bekend als Awkwafina. Omdat zij recent de rol van Ming in Jumanji: The Next Level heeft gespeeld, duurde het voor mij even om haar als personage serieus te nemen. Gelukkig was het daarna niet zo vervelend meer. Ondanks dat er ook humor in The Farewell zit, is het ook drama, dus het is niet de bedoeling om heel de tijd te moeten lachen om een personage.

Al met al is The Farewell een hele mooie en indrukwekkende film. Wanneer je houdt van dramafilms en de nodige humor, is dit de film voor jou.

Recensie: The Farewell

The Farewell

1  2  3  4  5

Wanneer de familie van Billi (Awkwafina, Golden Globe winnaar 2020) erachter komt dat hun geliefde grootmoeder terminale longkanker heeft, besluiten ze om haar niet in te lichten. In plaats daarvan plannen ze een geïmproviseerde bruiloft in hun moederland China. Als Billi, tegen haar principes in, toch besluit om te gaan komt ze in aanraking met het leven dat ze als 6-jarige gedwongen moest opgeven, haar eigenzinnige grootmoeder en de kracht van onuitgesproken liefde.

In dit opmerkelijke, op een leugen gebaseerde, familieportret doordrenkt scenariste/regisseuse Lulu Wang een afscheidslied met warmte en liefde, terwijl een uitstekende ensemble cast gestalte geeft aan een innige familie die elk op hun eigen manier het naderende verlies een plek weet te geven.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox