Recensie: Gretel & Hansel RECENSIE

Recensie: Gretel & Hansel

Gretel en haar kleine broertje Hansel worden door hun moeder weggestuurd en dwalen door het bos, ontzettend hongerig en alleen. Wanneer ze een verlaten huis vinden waar heel veel eten klaar staat en het ontzettend lekker ruikt, gaat Hansel naar binnen. De oude vrouw die er woont ziet hem en laat ze binnen, waar ze mogen eten hoeveel ze willen.

Gretel & Hansel is een horrorfilm gebaseerd op het sprookje van de gebroeders Grimm. In Nederland kennen we de twee natuurlijk als Hans en Grietje. Er zijn al heel wat films over het tweetal gemaakt, maar toch wekt deze film interesse. Het verhaal wordt vanuit Gretel laten zien, en zij is ook te horen als verteller op bepaalde momenten. Niet alles kan natuurlijk in beeld komen, want dan wordt de film veel te lang, dus zij vertelt over dingen die met haar en haar broertje gebeurd zijn.

Gretel is de oudste en doet alles wat ze kan om goed voor haar broertje te zorgen. Alles, behalve zich laten gebruiken door mannen. Daardoor duurt het veel langer voordat ze een plek vinden waar ze terecht kunnen. Je zult actrice Sophia Lillis, die Gretel speelt, waarschijnlijk wel herkennen van haar rollen in It en de Netflix Original I am not okay with this. Ze lijkt geknipt voor rollen waarin ze met vreselijke dingen te maken krijgt.

Er zitten veel bovennatuurlijke krachten in Gretel & Hansel. Gretel ziet namelijk dingen die andere mensen niet zien. Ook wordt de film geopend met een verhaal over een meisje met en roze kapje (klinkt ook bekend, of niet?) die krachten bezit waarmee ze de toekomst kan zien. En Holda, de oude vrouw waarbij het tweetal terecht komt, lijkt ook niet honderd procent normaal te zijn. Want waar haalt zij al dat eten vandaan, terwijl overal mensen dood gaan van de honger? En wat houdt ze verborgen voor de kinderen?

Gretel & Hansel is niet per se een enge film, al zitten er wel enge en heftige stukken in. Het is best een leuke film om eens te bekijken als je geïnteresseerd bent in het verhaal. Het is echter niet zo dat je iets mist als je de film niet gekeken hebt.

Recensie: Gretel & Hansel

Gretel And Hansel

1  2  3  4  5

Lang geleden, in een ver sprookjesland worden een jonge vrouw en haar kleine broertje verstoten door hun moeder. Wanhopig op zoek naar eten en werk betreden ze een donker bos waar ze een jager ontmoeten die hen nog dieper het bos inleidt. Aan het einde van hun latijn ontdekken ze een magisch huisje waar een ogenschijnlijk vriendelijke oude vrouw hen opvangt. In deze fantasiehorror lijkt alles te mooi om waar te zijn, en misschien is dat het ook wel zo? Weet Gretel haar kleine broertje te beschermen tegen het grote gevaar wat dreigt?