Recensie: Artemis Fowl RECENSIE

Recensie: Artemis Fowl

Artemis Fowl de tweede is 12 jaar oud. Wanneer zijn vader verdwijnt en iedereen zegt dat hij een crimineel is, gaat Artemis op zoek. Hij weet zeker dat hij zijn vader kan vinden door te lezen in zijn dagboek. Artemis komt erachter dat elven echt bestaan, en leert er ook een aantal kennen in zijn poging om zijn vader te vinden. Ondanks dat de elven en mensen niet aardig vinden, zullen ze moeten samenwerken om hem terug te krijgen.

Artemis Fowl is een Disney film. Eerder dit jaar zou hij (na al meerdere keren uitgesteld te zijn) in de bioscoop komen, maar door de Corona crisis liep dit anders. Daardoor is de film meteen op Disney+ gekomen. Hij is gebaseerd op het gelijknamige boek van Ierse schrijver Eoin Colfer. Deze heeft een reeks van wel acht boeken geschreven over de jongen in de magische wereld, en Disney had grootste plannen. Het is echter even afwachten of dat allemaal wel door kan gaan.

Artemis Fowl is helaas geen groot succes. Het verhaal verliest al snel de interesse van de kijker en ondanks dat het verhaal heel creatief en magisch is, laat de uitwerking een hoop te wensen over. De animatie in de film is niet overal even goed, al is hij ook niet per se slecht. Maar net als de uitwerking van het verhaal en de personages, die in de film vlak zijn en geen diepgang hebben, slaat Artemis Fowl de plank mis.

Het verhaal begint met een gevangengenomen crimineel, namelijk Mulch Diggums. Hij is een dief en is opgepakt. In deze scène wordt hij ondervraagd en vertelt hij wat er is gebeurd. Zo leren we Artemis en de rest van de mensen op Fowl Manor kennen en loopt het verhaal verder. Af en toe schakelt de film terug naar de ondervraging van Mulch, maar verder verloopt het verhaal chronologisch.

Met grote namen zoals Colin Farrell en Judi Dench verwacht een kijker wel iets, en dan valt het extra tegen als het verhaal niets voor je doet. Het is erg jammer dat Artemis Fowl geen succes is, want het verhaal op zich is wel interessant. De uitwerking laat echter zo veel te wensen over, dat de film niet meer dan twee hartjes van mij krijgt.

Recensie: Artemis Fowl

Artemis Fowl

1  2  3  4  5

Artemis Fowl is een 12-jarig genie, afkomstig uit een lange lijn van criminele meesterbreinen. Hij belandt in een strijd van kracht en sluwheid tegen een machtig, verborgen ras van feeën die mogelijk achter de verdwijning van zijn vader zit.