Recensie: The Grudge - The untold chapter RECENSIE

Recensie: The Grudge - The untold chapter

Detective Muldoon verhuisd naar een andere stad, waar ze al snel doorheeft dat er iets vreemds aan de hand is bij een huis in de buurt. Wanneer je binnen bent geweest, kun je er zeker van zijn dat je vermoord wordt. Ze gaat op onderzoek uit en langzamerhand komen verschillende puzzelstukjes bij elkaar. Maar wellicht is het al te laat tegen de tijd dat ze het mysterie opgelost heeft.

The Grudge is de vierde film in de Amerikaanse reeks. Dit is echter geen vervolg of remake, maar simpelweg een andere manier van het verhaal vertellen. Het is gebaseerd op een Japans idee, genaamd Ju-on. Dit betekent ´grudge´, ofwel wrok. Het huis waarin iemand gewelddadig vermoord is, blijft achter met een vloek. Wanneer iemand in dat huis komt, ziet hij of zij overleden personen. Wanneer de persoon weer naar huis gaat, reist de vloek mee. Zo zie je aan het begin van The Grudge dat een vrouw in Japan werkt en weer naar huis gaat. Zij ziet een overleden vrouw, die haar achtervolgd. Al snel vermoordt ze haar eigen man en dochter, waardoor Ju-on in dat huis achterblijft. Dit is genoeg informatie om te weten wat er met de volgende bewoner zal gebeuren...

Het verhaal speelt zich af in verschillende jaartallen. Er wordt geschakeld tussen 2004 en 2006. Je ziet de verhalen van de overleden mensen die Muldoon in haar rapporten tegen is gekomen. Je ziet hoe zij de vloek over zich gekregen hebben en hoe ze aan hun einde kwamen. Dat laatste lijkt echter nogal gehaast. De spanning is een beetje van een situatie af als je weet dat een personage op het punt staat dood te gaan. De echte moord van de persoon lijkt heel snel in elkaar gezet te zijn, waardoor details vervagen. The Grudge heeft maar een aantal mogelijke moordenaars, en daardoor is het minder spannend wat er in beeld gaat komen. De allergrootste mogelijkheden zijn namelijk de moordende moeder, of haar dode dochtertje.

Voor een horrorfilm is het verhaal redelijk sterk. Vaak is het verhaal niet waarop gefocust wordt in een horrorproductie, waardoor het veel te wensen overlaat. Dat is bij The Grudge wat minder erg dan bij andere films. Wellicht komt dit doordat het verhaal al gebaseerd is op verschillende voorgaande producties. Het is niet nodig de andere films gezien te hebben, want alle informatie die je nodig hebt komt naar voren.

The Grudge is geen slechte film, maar het is ook geen vernieuwend verhaal of een super enge film. Omdat het verhaal redelijk in elkaar zit is het wel een film die je af wilt kijken, omdat je benieuwd bent hoe ze het afronden.

The Grudge

1  2  3  4  5

Regisseur Nicolas Pesce (The Eyes of my Mother) en producent Sam Raimi (Don't Breathe, Crawl, Evil Dead) geven met de bloedstollende film The Grudge een geheel nieuwe draai aan de horrorklassieker.