Recensie: Becoming RECENSIE

Recensie: Becoming

Michelle Obama, de voormalige First Lady van president Barack Obama, is ondertussen veel meer als 'de vrouw van'. Ze heeft een boek geschreven genaamd Becoming en hierop volgt nu een Netflix documentaire die Michelle volgt in haar boektour rond 34 steden, waarbij de kijker naast de woorden in haar boek, nu een nog uitgebreider kijkje krijgt in haar leven.

Het boek Becoming is hot. Iedereen heeft het lezen, is het aan het lezen of wil het nog lezen. Ze schrijft haar eigen verhaal, met aandacht over de tijd van het presidentschap van haar man, maar ook over haar jeugd en opgroeien. Het boek is ontroerend, intrigerend en inspirerend. Michelle Obama heeft hart voor de jongeren en deze community's, waar ze een enorm voorbeeld is voor jonge meisjes die het ook willen maken in een wereld waar wit nog vaak de norm is.

Nu is het boek natuurlijk vrij dik en uitgebreid. Deze documentaire is maar 89 minuten en eigenlijk laat Becoming hierdoor weinig diepgang zien. Michelle Obama is perfect, een model voor vele vrouwen en in het bijzonder Afro-amerikaanse vrouwen. Echter, de gehele documentaire voelt alsof je kijkt naar een show, naar een script. Het voelt gemaakt. Misschien is het wel tragisch, dat deze vrouw zo gewend is om een rol te spelen en zich correct voor te doen voor de camera, dat ze niet meer weet hoe ze zichzelf moet zijn.

We zien historische beelden uit het nieuws en deze worden afgewisseld met fragmenten uit haar tour. Een hilarisch moment is hoe Michelle Obama vertelt over haar eerste ontmoetingen en eerste indruk van Barack. Hier lijkt ze even echt zichzelf te zijn en voelt ze gelijk als the girl next door. Het is jammer dat Becoming verder weinig van dit soort pure momenten laat zien. Bij een documentaire verwacht je toch meer diepgang, kwetsbaarheid en openheid van de hoofdpersoon. Becoming is meer een hele reeks van aan elkaar geknutselde fragmenten, die zichzelf in hoog tempo opvolgen. Dit is jammer, want Michelle Obama is een erg interessante persoonlijkheid en ik denk dat iedereen wel meer over haar leven zou willen weten. Becoming is dan ook een gemiste kans.

Alhoewel het boek een pareltje is, is de bijbehorende documentaire dit helaas niet.

Recensie: Becoming