Recensie: A beautiful day in the neighborhood RECENSIE

Recensie: A beautiful day in the neighborhood

Fred Rogers is bij ons dan misschien niet bekend, in de Verenigde Staten is hij een fenomeen. Van 1968 tot 2001 presenteerde hij het razend populaire kinderprogramma Mister Rogers Neighborhood. Zowat elke Amerikaan groeide op met dit programma waarin Mister Rogers, zij het op een misschien wat oubollige manier, ook controversiële en moeilijke onderwerpen niet uit de weg ging. Fred Rogers verwierf dan ook een soort heldenstatus aan de andere kant van de oceaan. Regisseur Marielle Heller, bij ons bekend van The Diary of a Teenage Girl, zocht en vond een insteek om na te gaan of die Mister Rogers werkelijk een heilige was of niet. Ze baseerde haar film op waargebeurde feiten. Het populaire weekblad Esquire brengt vaak portretten van bekende mediafiguren. Journalist Lloyd Vogel (Matthew Rhys) kampt met persoonlijke problemen. Zijn vader, die hem en zijn stervende moeder in de steek had gelaten toen hij nog een kind was, duikt plots weer op. Vogel kan hier moeilijk mee om. Op dat moment vraagt de hoofdredacteur hem Fred Rogers te interviewen. Vogel geraakt onder de indruk van de zachtmoedige en immer optimistische Rogers en is ervan overtuigd dat dit alles een façade is. Op allerhande manieren tracht hij het beeld te doorprikken, maar wat blijkt Mister Rogers is zowel voor als achter de schermen een 'heilige'.

A beautiful day in the neighborhood is een aparte feelgood-movie. Cinematografisch doet hij soms vreemd en kinderachtig over, maar alles past in het opzet dat regisseur Heller voor ogen had. Via kinderlijke voorstellingen probeert Heller inzicht te geven in de psyche van de met zichzelf worstelende Vogel. Dat ze hierbij gebruik maakt van poppenspel, rondrijdende treintjes en liedjes dragen bij tot de sfeer en voelen helemaal niet storend aan. Tom Hanks zet een verbluffende Mister Rogers neer en kreeg hier voor terecht zijn zesde oscar-nominatie. Matthew Rhys blijft soms wat bleek als Lloyd Vogel, maar probeert stand te houden. De film vertelt in se niet het verhaal van Fred Rogers, maar wel dat van Lloyd Vogel. Fred Rogers dient dus eigenlijk als achtergrond, maar de weergaloze Tom Hanks zorgt ervoor dat alles focus op hem wordt gericht. De film kan zeker niet gezien worden als een documentaire over het leven van de televisielegende, maar biedt wel een mooie inkijk op de figuur van Rogers. Wie houdt van flitsende cinema is eraan voor de moeite. Wie graag een gestileerde film bekijkt en niet bang is voor out-of-the-box-cinematografie zal zeker A beautiful day in the neighborhood kunnen smaken.

A Beautiful Day In The Neighborhood

1  2  3  4  5

Tom Hanks speelt Mister Rogers in A Beautiful Day in the Neigborhood, een voor deze tijd heel passend verhaal waarin vriendelijkheid het wint van cynisme, gebaseerd op de vriendschap tussen Fred Rogers en journalist Tom Junod. Een verbitterde journalist (Emmy®-winnaar Matthew Rhys, Beste Acteur in een dramaserie van 2018, The Americans), moet voor een tijdschrift een stuk schrijven over Fred Rogers. Hij overwint zijn scepticisme en leert van de meest geliefde buurman van Amerika over vriendelijkheid, liefde en vergiffenis.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane