Recensie: Light of my life RECENSIE

Recensie: Light of my life

Rag en haar vader wonen in een tent. Ze trekken rond door de bossen en blijven altijd in beweging. Ze zijn samen, en zo wil de vader het ook graag houden. Er zijn namelijk nog maar héél weinig vrouwen over op de wereld. Na een pestuitbraak die alleen voor vrouwen dodelijk bleek te zijn, verloren ze de moeder van Rag. En om zijn dochter te beschermen van mannen met slechte intenties, blijven ze samen reizen.

Light of my life is een interessante film. Het verhaal is niet heel ingewikkeld en bestaat uit een hoop dialoog, maar er zit wel genoeg tempo in om het boeiend te houden. In eerste instantie is niet helemaal duidelijk waarom Rag zich kleedt als een jongen en kort haar heeft, tenzij je natuurlijk al helemaal weet waar het verhaal over gaat. De film laat echter pas na een poosje weten wat de reden hiervoor is. Later, wanneer Rag ziek is, vraagt ze aan haar vader of ze de pest heeft. Als je niet weet dat er een pestuitbraak is geweest lijkt dit een rare vraag, omdat de pest meestal geassocieerd wordt met vroegere tijden. Rag is een van de weinige vrouwen of meisjes die nog over is op de wereld. In de film zie je dan ook alleen haar als vrouwelijk personage, en in een aantal flashbacks haar moeder. Verder zie je dus alleen mannen.

Light of my life is een rauwe productie. Daarmee bedoel ik dat het allemaal heel natuurlijk aanvoelt en niet in elkaar geknutseld lijkt, zoals menig Hollywood-film. Dat zorgt ervoor dat het een heel andere film is en ook anders aanvoelt, maar dit is ook de kracht van deze productie. Casey Affleck (ja, de broer van Ben inderdaad!) heeft de film niet alleen geschreven en geregisseerd, maar hij speelt ook de rol van de vader. Omdat het verhaal over Rag gaat, heeft hij verder geen naam gekregen. Hij is gewoon ´dad´, zo simpel is dat.

De dynamiek tussen vader en dochter is heel goed geacteerd. De twee zijn onafscheidelijk en hebben alles voor elkaar over, maar tegelijkertijd hebben ze hun frustraties tegenover elkaar. Dat is heel logisch, het zou vreemd zijn als het altijd honderd procent gezellig was tussen hen. Voor de vader is het moeilijk om een meisje op te voeden in een mannenwereld, helemaal als ze richting de puberteit gaat. Hij moet haar dingen over veranderingen in haar gedrag en lichaam uit gaan leggen, wat voor geen van beide gemakkelijk is. Beide acteren fantastisch en zorgen er hiermee voor dat je verder wilt kijken om te zien hoe het de personages vergaat.

Je moet er niet te veel stil bij staan waarom Rag niet gevonden mag worden. Je weet wel dat mannen geen goede bedoelingen hebben als ze achter haar aankomen, maar er wordt ook niet gesproken over wat mannen dan met haar zouden willen doen. Dat vertelt haar vader haar niet, en omdat ze een jong meisje is, is het ook niet helemaal duidelijk of zij wel weet waarom ze bang moet zijn voor mannen. Wel weet ze dat ze moet doen alsof ze een jongen is, zodat ze minder gevaar lopen.

Light of my life is een film apart, maar voor filmliefhebbers zeker een aanrader. Als je niet weer een standaard drama film wilt kijken en zin hebt in een verhaal met een keer een andere insteek, raad ik hem je zeker aan.

Recensie: Light of my life

Light Of My Life

1  2  3  4  5

Als in de nabije toekomst een dodelijke pandemie de wereld drastisch verandert, besluit een Caleb (Casey Affleck) met zijn dochter Rag (Anna Pniowsky) te vluchten naar de bossen. Terwijl hij haar probeert te beschermen tegen de gevaren in deze nieuwe wereld komt hun relatie hevig onder druk te staan. Sierra/Affinity en Black Bear pictures brengen een survival thriller van de Oscar-genomineerde Casey Affleck die schrijft, acteert en regisseert.