Recensie: The invisible life of Eurídice Gusmão RECENSIE

Recensie: The invisible life of Eurídice Gusmão

Als de onafscheidelijke zussen Eurídice en Guida Gusmão door een keuze van hun vader van elkaar gescheiden worden zijn ze ontroostbaar. Terwijl ze los van elkaar hun leven proberen op te bouwen blijven ze ook naar elkaar op zoek.

The invisible life of Eurídice Gusmão speelt zich af in het Rio de Janeiro van Jaren 50. De sfeer die zich met zich meebrengt zet al meteen de toon voor de film. De spanning tussen de generaties is duidelijk voelbaar. Aan de ene kant wordt nog erg aan de oude normen en waarden gehangen terwijl aan de andere kant er veel behoefte aan vernieuwing is. Die sfeer is heel goed neergezet en speelt door de hele film een grote rol. Ook de setting van de grote stad Rio de Janeiro, de grote verschillen die er tussen de verschillende wijken zijn maar vooral ook hoe anoniem en onvindbaar je in een grote stad kunt zijn spelen een rol in deze film.

Het verhaal van The invisible life of Eurídice Gusmão zit goed in elkaar en wordt goed opgebouwd. Al aan het begin van de film voel je het onheil naderen en dat gevoel blijft eigenlijk de hele film aanwezig. Ook tijdens de gelukkige momenten van de zussen. Het is mooi hoe filmmaker Karim Aïnouz het gemis van elkaar door de film heen terug laat komen door middel van brieven van Guida aan Eurídice en de contacten met de privédetective die Eurídice heeft ingehuurd om Guida te vinden. Maar ook door de flashbacks aan de tijd dat ze nog wel samen waren. Het is knap hoe hij de band tussen de twee zussen zo centraal heeft weten te stellen terwijl ze elkaar nauwelijks zien in de film.

Een belangrijke reden voor het slagen van The invisible life of Eurídice Gusmão is het acteerwerk van Julia Stockler (Guida) en Carol Duarte (Eurídice). Beiden weten op zeer geloofwaardige wijze hun rol neer te zetten, zowel van de wat jongere Eurídice en Guida als de latere jaren. Daardoor is het heel gemakkelijk meeleven met de beide zussen en blijf je hopen dat ze elkaar zullen vinden. Meerdere keren zit je op het puntje van je stoel als ze elkaar bijna gevonden lijken te hebben. Het is ook door hun goede acteerwerk dat de lange speelduur van de film (139 minuten!) niet langdradig voelt. Die lange speelduur is het enige nadeel van deze film, er zijn ook bepaalde stukken die wel wat langdradig aanvoelen.

Alles bij elkaar genomen is The invisible life of Eurídice Gusmão een erg fijne film geworden waar de liefhebber van filmhuisfilms veel plezier aan zal beleven.

The Invisible Life Of Euridice Gusmao

1  2  3  4  5

Rio de Janeiro, 1950. De 18-jarige Eurídice en de twintigjarige Guida zijn onafscheidelijke zussen die nog bij hun conservatieve, strikte ouders wonen. Eurídices ideaal is een carrière als pianiste, Guida hoopt de ware liefde te vinden. Na een dramatische gebeurtenis worden ze gescheiden door hun vader en gedwongen apart te leven. Terwijl ze beiden hun droom najagen, geven ze nooit de hoop op elkaar terug te vinden.