Recensie: Cursed RECENSIE

Recensie: Cursed

Wanneer de moeder van Nimue (een meisje met magische krachten) overlijdt, geeft ze haar dochter een laatste opdracht: het zwaard dat ze in haar handen heeft naar Merlijn brengen. Ondanks dat Nimue niet weet hoe ze bij hem moet komen, begint ze aan haar zoektocht naar de tovenaar om haar belofte aan haar moeder na te komen. Wanneer ze huurling Arthur tegenkomt hebben de twee al snel een connectie en worden ze bondgenoten. Maar zo gemakkelijk zal het niet gaan; verschillende partijen achtervolgen Nimue en willen haar doden vanwege haar gaven en het zwaard in haar bezit.

Cursed is een Netflix Original met een eerste seizoen dat bestaat uit 10 afleveringen. De hoofdrol wordt gespeeld door Katherine Langford, vooral bekend van haar rol als Hannah Baker in 13 Reasons Why. De serie is gebaseerd op een geïllustreerde roman die is gemaakt door Frank Miller (The Dark Knight Returns, 300) en Tom Wheeler (The Lego Ninjago Movie).

Cursed volgt het verhaal van de legende koning Arthur vanuit ´The lady of the lake´, namelijk Nimue. Zij is degene die volgens de legende Arthur het zwaard Excalibur gegeven heeft. Nimue is een Fey, met magische krachten en iedereen om haar heen noemt haar een heks, een demoon of vervloekt (cursed). Hiermee is de titel van de serie meteen verklaard. Ondanks dat Nimue een hoop gaven en krachten heeft, weet ze niet goed hoe ze er mee om moet gaan en daardoor heeft ze er een hekel aan. Ze kan er namelijk niet altijd de controle over houden, en dat frustreert haar enorm. Wat niet gek is, natuurlijk. Als jonge vrouw wil je erbij horen, niet het buitenbeentje zijn waar iedereen zijn neus voor ophaalt. Nimue heeft echter geen keus, haar gaven zijn sterk en het duurt niet lang voor ze ze nodig heeft.

In Cursed zie je veel verschillende aspecten. Magie, bedrog en verraad, vriendschappen en relaties die gevormd of verbroken worden. Het past allemaal bij het soort fantasy serie waar je naar zit te kijken. Hierdoor is niet alles even origineel, maar het is wel een prima serie om te bekijken als je ervan houdt. Doordat het over het welbekende verhaal van koning Arthur, Merlijn en het zwaard Excalibur gaat maar zij niet de hoofdpersoon zijn, heb je toch wel genoeg nieuwe content.

Het acteerwerk is overtuigend en je geloofd bijna dat alles wat je ziet echt gebeurd, door de manier waarop de acteurs op situaties reageren. De muziek draagt bij aan de spanning die je op verschillende momenten ervaart, waardoor het een samenhangend geheel wordt.

Het introfilmpje is op een gave manier geïllustreerd met gebeurtenissen uit de serie. Ook tijdens de afleveringen wordt deze manier van illustraties wel eens gebruikt om van een scène naar de volgende te gaan. Hier wordt meestal iets laten zien wat er in de tussentijd is gebeurd. Dit geeft een gaaf resultaat.

Deze tien afleveringen van Cursed zijn leuk om te bekijken als je van fantasy series houdt. Het is echter geen must see als het concept je niet trekt. Soms gaat het allemaal wat langzaam en ligt het tempo minder hoog dan je zou verwachten of willen. Ook zijn de omgeving, de personages en de kleding net wat te schoon om overtuigend te zijn voor een setting in de middeleeuwen. Dat zijn details die je kunnen storen wanneer je het eenmaal gezien hebt.

De meningen over dit seizoen zijn verdeeld, dus beoordeel zelf maar als je de serie wilt bekijken. Omdat ik persoonlijk wel houd van fantasy series, maar het net niet de finesse heeft waarop ik had gehoopt, beoordeel ik Cursed met 3 hartjes.

Recensie: Cursed

Cursed - Seizoen 1

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De serie Cursed is gebaseerd op het gelijknamige boek van Tom Wheeler en gaat over de legende van Arthur. Dit keer wordt het verhaal echter verteld vanuit het perspectief van Nimue (Katherine Langford), de vrouw die voorbestemd is om de 'Lady of the Lake' te worden. Nimue vindt na de dood van haar moeder in de huurling Arthur een bondgenoot. Samen gaan ze op zoek naar Merlin om hem het eeuwenoude zwaard Excalibur te overhandigen. In veel legendes krijgt Arthur het zwaard Excaliber in handen. In sommige verhalen trekt hij het zwaard uit een steen, maar vaak wordt het aan hem gegeven door Nimue of de 'Lady of the Lake'. In dit verhaal is het juist Nimue die het zwaard moet hanteren om tegen het kwaad te vechten.