Recensie: The last full measure  RECENSIE

Recensie: The last full measure

Ambtenaar Scott Huffmann krijgt op zijn werk, tegen zijn zin in, een nieuwe zaak toegewezen. Hij moet het verhaal van hospik William Pitsenbarger onderzoeken om te kijken of hij een Medal of Honor verdient. Dit brengt hem in contact met vele Vietnamveteranen, met ieder een eigen verhaal over de gebeurtenissen op die desbetreffende dag in de Vietnamoorlog.

The last full measure is een film in het genre oorlog en drama. Toch neigt de film meer naar drama, want in vergelijking met de gemiddelde oorlogsfilm is er weinig daadwerkelijke oorlogsactie. Verwacht dus niet teveel oorlogsscenes. Wel staat natuurlijk de Vietnamoorlog centraal en het verhaal van William Pitsenbarger is ook nog eens waargebeurd. Bijzonder dat juist een hospik centraal staat, dat onderscheidt deze film van anderen.

Het verloop van de film is erg boeiend en hierin zijn goede keuzes gemaakt. Zo volgen we als kijker het verhaal vanuit Scott, een toch wel vrij arrogante en ambitieuze jongeman en vader van binnenkort twee kinderen. We volgen hem in zijn stappen hoe hij van de ene naar de andere veteraan gaat om hem te interviewen. Vervolgens zien we hoe deze veteraan de gebeurtenissen heeft beleeft en hoe ze het iedere dag, op hun eigen manier, nog nabeleven. Eigenlijk zie je vanuit de Vietnamoorlog maar korte momenten, maar telkens vanuit een ander perspectief. Dit maakt het verhaal extra interessant om naar te kijken.

De cast in The last full measure is fenomenaal, waaronder Samuel L Jackson en Jeremy Irvine. Ze zijn allemaal zeer overtuigend in de rol van Vietnamveteraan en weten je te ontroeren met hun hartverscheurende verhalen. Een bijzondere plek heeft hier Peter Fonda, omdat dit zijn laatste rol was voor hij overleed. Ook de rol van Scott wordt goed vertolkt door Sebastian Stan (ooit bekend van Gossip Girl, tegenwoordig bekend door o.a. Marvel films).

Het gevaar van films zoals deze is dat ze nogal patriottistisch van aard kunnen zijn, waar het dienen voor Amerika volledig wordt opgehemeld. The last full measure is dit gelukkig niet, de nadruk ligt meer op het trauma na de oorlog en hoe degene die voor Amerika hebben gevochten, achteraf worden behandeld (ook door de politieke spelletjes die worden gespeeld).

The Last full measure is een ontzettend sterke en ontroerende film, die weliswaar lang duurt, maar geen moment je aandacht loslaat.

Recensie: The last full measure

The Last Full Measure

1  2  3  4  5

The Last Full Measure is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Vietnam-oorlogsheld William H. Pitsenbarger, een medic die meer dan zestig Amerikaanse soldaten redde voordat hij om het leven kwam in een van de bloederigste veldslagen van de Vietnamoorlog.

Tweeëndertig jaar later onderzoekt Scott Huffman, een medewerker van het Pentagon, waarom Pitsenbarger nog steeds niet postuum de Medal of Honor heeft gekregen. Hij ontdekt een samenzwering op hoog niveau en moet zijn carrière op het spel zetten om gerechtigheid te vinden voor Pitsenbarger, zijn familie én oorlogskameraden.