Recensie: Pinocchio RECENSIE

Recensie: Pinocchio

Een live-action versie van het verhaal van Pinocchio. Ditmaal niet van Disney (deze wordt verwacht in 2021), maar vanuit de oorsprong van dit prachtige verhaal; Italië. Houtbewerker Gepetto maakt van een bijzonder stuk hout een marionet, die tot leven komt. Het is Pinocchio, een ondeugende en naïeve houten pop, die nog veel te leren heeft over goed gedrag en doen wat juist is.

Allereerst is het goed om te weten dat deze Pinocchio is gebaseerd op het boek van Carlo Collodi. Verwacht daarom een meer donkere Pinocchio dan dat wij in Nederland gewend zijn. Alhoewel de film voor 9 jaar en ouder is, is zelfs deze leeftijdsgrens nog vrij laag. Pinocchio bevat een aantal vrij schokkende beelden. Wonderlijk, dat ervoor gekozen is om juist een populair verhaal voor kinderen op deze manier te verfilmen.

Pinocchio is een Italiaanse film en als kijker kan je dus genieten van het mooie Italiaans landschap en de prachtige taal. Dit is sowieso al ultiem genieten en wegdromen, dat authentieke Italië wat een Disneyverfilming toch mist. In de film zie je verschillende avonturen van Pinocchio, zoals de kat en de vos, het verhaal van de ezels en de walvis. De film duurt 125 minuten, wat vrij lang is. De scenes met kat en vos zijn zeer uitgebreid, terwijl het voor de kijker ook leuk zou zijn geweest om meer te zien van de walvis en de ezels. Deze scenes voelen afgeraffeld en gehaast. Dat zijn toch de meer bekendere avonturen van Pinocchio.

De film komt niet helemaal goed uit de verf, omdat het voor volwassenen iets te kinderlijk is. Met name het uitbundige spel en over the top make-up/schmink en fantasyfiguren, wat typisch Italiaans schijnt te zijn, voelt voor ons als kinderachtig en simpel. Tegelijkertijd is de film ook niet bepaald kind-proof, en daarmee lijkt Pinocchio eigenlijk voor geen enkele doelgroep goed te werken.

De cast in Pinocchio is goed. Roberto Benigni speelt Gepetto en alhoewel een eerdere verfilming van Pinocchio met hem compleet flopte, is hij hier overtuigend als de eenvoudige en lieve Gepetto. Federico Ielapi heeft de rol van Pinocchio en dit doet hij zeer goed.

Al met al is Pinocchio op zich een prima film, die 3 hartjes verdiend. Echter, de makers hadden betere keuzes kunnen en moeten maken wat betreft doelgroep, opbouw en script, waardoor deze Italiaanse film nog veel beter had kunnen zijn.

Recensie: Pinocchio

Pinocchio

1  2  3  4  5

Wanneer houtsnijder Geppetto (Oscarwinnaar Roberto Benigni) een pop maakt, gebeurt er iets magisch. De houten pop begint te praten en kan lopen, lachen en eten. Geppetto noemt hem Pinocchio en voedt hem op als zijn eigen zoon. Maar de ondeugende Pinocchio vindt het lastig om braaf te zijn en tuimelt van het ene avontuur in het andere. Hij belandt in de buik van een gigantische haai, ontdekt Speelgoedland en krijgt een duo bandieten achter zich aan. Ondanks alle opwinding, wilt Pinocchio maar één ding: een echte jongen worden. Slaagt hij erin om uit de problemen te blijven en zijn droom waar te maken?