Recensie: Alles is zoals het zou moeten zijn RECENSIE

Recensie: Alles is zoals het zou moeten zijn

Iris bevalt van een zoontje. Ze kan zelf niet gelukkiger zijn, tot haar vriend haar meedeelt dat hij eigenlijk nooit een kind heeft gewild en dat hij er vandoor gaat met een ander. De rooskleurige toekomst die Iris voor zich zag is ineens verdwenen. Ze moet alleen voor haar zoontje zorgen, maar ook voor de hond die haar ex haar heeft gegeven en ze moet voor zichzelf blijven zorgen. Al deze dingen zijn niet gemakkelijk voor een temperamentvolle dame die graag heeft dat iedereen rekening met haar gevoelens houdt...

Alles is zoals het zou moeten zijn is een romcom van Nederlandse bodem. De film begint met een vrolijke scène waarin Iris alles geweldig voor zich ziet en denkt dat haar leven nu compleet gaat worden. Als kijker weet je genoeg: dat is nooit het geval. Je hoeft de trailer niet eens gezien te hebben om te weten dat het onmogelijk is dat alles goed blijft gaan. Vrijwel meteen na de bevalling beginnen Pieter en Iris ruzie te maken. Iris is natuurlijk emotioneel en haar vriend komt vooral over als een ongeïnteresseerde zak. Hij denkt vooral aan zichzelf, waardoor je meteen sympathie voor Iris voelt, terwijl zij ook heus niet alles goed doet. Ze heeft niets meer op een rijtje en verwaarloosd zichzelf en haar huis. Het aantal flessen wijn wat er doorheen gaat, valt niet te tellen. Dit is zowel komisch als tragisch, omdat het geen beeld is wat je van een nieuwe ouder wilt hebben. Ook maakt haar drankgebruik het soms moeilijk om met haar mee te leven. Je ziet een hoop dingen waar nieuwe ouders mee te maken krijgen, waardoor het herkenbaar is, maar dat maakt natuurlijk het drankgebruik niet goed. Het is niet realistisch hoe het verhaal verloopt, maar dat is vaak bij het genre romantische komedie.

Barbara Sloesen speelt de hoofdrol en zij maakt deze film zeker vermakelijk. Ze kan geweldig gefrustreerde hoofden trekken en als ze het ergens niet mee eens is, reken dan maar dat je het van haar gezicht af kan lezen! Ondanks dat haar personage lachwekkend en onrealistisch is, zit ze goed in haar rol en brengt ze dit allemaal goed over. Verder spelen bekende Nederlanders zoals Jan Kooijman, Sanne Langelaar en Jelle de Jong. Niet ieders prestatie is even overtuigend, dat is wel jammer.

Op de juiste momenten in de film wordt gebruik gemaakt van muziek die situaties ondersteund. Van overdreven vrolijk en blij tot ´je kan me wat´, de muziek draagt bij aan wat je ziet. Dat is een voordeel en maakt je op verschillende momenten extra aan het lachen.

Alles is zoals het zou moeten zijn is een verfilming van het gelijknamige boek van Daphne Deckers. Zij zit zelf dan ook een momentje in de film, wat altijd leuk is voor de kijker die van het boek en de auteur genoten heeft. Haar dochter heeft ook een kleine rol, hoe leuk is dat?

Alles is zoals het zou moeten zijn gaat over de verandering die je doormaakt wanneer je een kind krijgt. Je moet ineens voor een nieuw leven zorgen, maar ook voor jezelf blijven zorgen en er aan wennen om ouder te worden. Voor veel moeders zal dit herkenbaar zijn.

De film heeft het soort humor wat twee kanten op kan slaan: je vind het fantastisch, of je vind er niets aan. Voor de eerste groep zal Alles is zoals het zou moeten zijn geen succes zijn, maar als je houdt van flauwe humor en een enigszins voorspelbaar plot, is dit zeker de vrouwenfilm voor jou! Vooral wanneer je van films zoals Zwaar Verliefd genoten hebt (ook met Barbara Stroesen in de hoofdrol!) is dit een aanrader.

Alles is zoals het zou moeten zijn

1  2  3  4  5

Meteen na de geboorte van hun eerste kind biecht Iris' vriend Pieter op dat hij dit kind nooit heeft gewild en binnenkort met zijn nieuwe liefde naar Afrika vertrekt.

Zich woedend wentelend in zelfmedelijden en alcohol komen Iris' prille moederschap, haar baan in de televisiewereld en haar sociale leven ernstig in de verdrukking. Iris wil niets liever dan dat Pieter terug komt. Samen met haar twee beste vriendinnen (en een ongrijpbare hondenuitlater) krijgt Iris in het jaar dat volgt haar leven weer op de rails en vindt ze ware liefde, maar niet voor ze heeft afgerekend met haar overspelige ex, een valse collega en een onwillige hond.

Trailer: