Recensie: Veronica Mars - seizoen 1 RECENSIE

Recensie: Veronica Mars - seizoen 1

In dit nieuwste seizoen van Veronica Mars keert Veronica terug naar Neptune om samen met haar vader zijn bedrijf Mars Investigations te runnen. Als er een reeks bommen ontploft gaan Veronica en haar vader op zoek naar deze bommenlegger.

Het meest verwarrende van dit seizoen van Veronica Mars is dat het seizoen 1 genoemd wordt, terwijl er al 3 seizoenen en een film zijn. In de eerste 3 seizoenen (2004-2007) is Veronica een middelbare scholiere die haar vader helpt in zijn detectivebureau. De film speelt wel al een aantal jaren later. Dit nieuwste seizoen speelt tien jaar na het vertrek van Veronica uit Neptune. Dit seizoen is redelijk goed los te bekijken van de eerdere seizoenen maar bepaalde kleine grapjes zullen beter begrepen worden als je in ieder geval de eerdere seizoenen ook hebt gezien.

Het verhaal van dit seizoen zit goed in elkaar. Er is een mooie mix gemaakt tussen de zaak die opgelost moet worden en de persoonlijke ontwikkeling van de hoofdpersonen. Zo worstelt de vader van Veronica met gezondheidsproblemen en staan Veronica en Logan voor een belangrijke keuze in hun relatie. Een leuke zijtak in het verhaal zijn de twee Mexicaanse leden van een drugskartel die de moord op het neefje van hun baas komen wreken. Hun bijna stoïcijnse houding en droge humor passen precies binnen de sfeer van een Veronica Mars seizoen. Het verhaal is afgerond aan het einde van het seizoen maar geeft ook ruimte voor een nieuw seizoen.  En daar hopen we natuurlijk wel op.

Kristen Bell kruipt ook dit seizoen weer in de huid van Veronica Mars. En we zouden dit ook niet anders willen. Ze weet op heel natuurlijke wijze vorm te geven aan de sarcastische, stoere Veronica en weet haar, zonder haar persoonlijkheid te laten verliezen, toch te laten groeien op persoonlijk gebied. Zonder Enrico Colantoni (Keith Mars) en Jason Dohring (Logan Echolls) is een Veronica Mars seizoen natuurlijk niet compleet. Vooral de chemie tussen deze drie maakt het succes van dit verhaal. Daarnaast zijn er meerdere andere kleurrijke personages die de cast van dit seizoen tot een groot succes maken. Zoals pizzabezorger en hobbydetective Penn Eppner die gespeeld wordt door Patton Oswalt die met zijn combinatie van nerdigheid met een vleugje grootheidswaanzin een zeer gewaardeerde toevoeging aan de personages is.

Voor wie vroeger de serie al volgde is dit nieuwste seizoen van Veronica Mars heerlijke nostalgie. De licht duistere sfeer in het toch heel zonovergoten Neptune in combinatie met de zwarte, droge humor van Veronica hebben we stiekem wel een beetje gemist. Je krijgt van dit nieuwe seizoen ook meteen zin om de oude seizoenen weer eens terug te kijken.

Recensie: Veronica Mars - seizoen 1

Veronica Mars - Seizoen 1

1  2  3  4  5

Dit is Seizoen 1 van Veronica Mars. Wanneer een reeks fatale explosies het toerisme in het kustplaatsje Neptune om zeep dreigt te helpen, huurt een rijk congreslid Mars Investigations in om uit te zoeken wie deze laffe moorden op zijn geweten heeft. Veronica’s relatie met Logan maakt nieuwe ontwikkelingen door en de jonge detective raakt betrokken bij een gevaarlijk ingewikkeld mysterie.