Recensie: The Secret Garden RECENSIE

Recensie: The Secret Garden

Mary moet bij haar oom in Engeland gaan wonen nadat haar ouders in India gedood zijn. Haar oom moet niets van haar hebben, dus ze is hele dagen alleen en moet zichzelf vermaken. Wanneer ze erachter komt dat er een geheime tuin bij het huis hoort, voelt ze zich vrijer dan ooit. Haar fantasie en de prachtige natuur om haar heen laten haar opbloeien tot een sympathieker persoon.

The Secret Garden is een boekverfilming van een boek dat al een eeuw geleden uit is gekomen. In Engeland is het een absolute klassieker, geschreven door Frances Hodgson Burnett. Dat het boek verfilmd is, is dus ook niet gek. Mary vindt een geheime tuin, die van haar overleden tante geweest is. Ze merkt dat de plek magisch aanvoelt en haar fantasie helpt daar ook aan mee. De tuin veranderd voor haar ogen en ze geniet van de tijd die ze er door kan brengen.

Mary is verwend en vervelend, niemand vindt haar leuk en dat weet ze zelf ook. Daardoor is het, vooral in het begin, lastig om sympathie voor de jongedame te voelen. Maar wanneer je gewend bent dat alles voor je gedaan wordt, is het lastig om als jong kind voor jezelf te zorgen. Later merk je dat ze haar best doet en wordt haar persoonlijkheid iets dragelijker, maar nog steeds is ze geen fantastisch kind. Ook haar neef Colin is niet leuk: zijn vader is er zo van overtuigd dat hij (net als hijzelf) een bochel krijgt, dat hij alleen maar in bed mag liggen en wordt behandeld als een stervend kind. Mary komt erachter dat haar neef bestaat en probeert hem ervan te overtuigen dat het onzin is dat hij stervende is. Hij wil er niets van weten en probeert de baas over haar te spelen, maar dat accepteert zij niet. Dat is voor hen beide verfrissend en het helpt hen beide om met elkaar om te gaan. Daardoor worden ze leuker en samen met de jonge Dickon gaan ze de geheime tuin verkennen.

De acteerprestaties van de kinderen zijn bizar goed. Dit is iets wat The Secret Garden zeker leuk maakt om naar te kijken, want je wordt overtuigd door wat de kinderen je laten zien. En natuurlijk kunnen we de rollen van Colin Firth en Julie Walters niet vergeten!

De manier van filmen is in de eerste paar scènes vrij uniek en helaas een beetje vervelend. Gelukkig wordt het later wel beter.

Wat verwarrend kan zijn aan The Secret Garden is dat het niet helemaal duidelijk is of de tuin echt magisch is, of dat we te maken hebben met de grote en levendige fantasie van Mary. Omdat ze haar trauma's moet verwerken gebruikt ze verhalen en fantasie om haar dagen door te komen. Daardoor zie je dat de magie die zij in de tuin ziet, vooral haar eigen interpretatie is. Ze leert leven met de veranderingen en komt erachter dat, ondanks dat het niet zo voelde, haar moeder wel van haar hield. Dat geeft het hele verhaal een echt feelgood element, vooral wanneer ook de band tussen Colin en zijn vader beter wordt.

The Secret Garden is een mooie film over het effect wat liefde, geïnvesteerde tijd en niet te vergeten buitenlucht met een mens kunnen doen. Doordat het boek een echt pareltje is en een verfilming hier vaak geen eer aan doet, krijgt de film 3 hartjes. Het is een prima familiefilm en leuk om eens te bekijken, maar wanneer je bekend bent met het boek, zal de film je wellicht teleurstellen.

Recensie: The Secret Garden

The Secret Garden

1  2  3  4  5

Als de ouders van de 10-jarige Mary Lennox (Dixie Egerickx) overlijden, wordt ze naar haar oom (Colin Firth) in Engeland gestuurd. In het grote landhuis ontmoet ze haar zieke neefje Colin, die eigenlijk niet het huis uit mag. Samen gaan ze op onderzoek uit in honderden kamers en uitgestrekte tuinen. Daar ontdekken ze een mysterieuze deur die toegang geeft tot een geheime tuin die sinds de dood van haar tante niet meer open is geweest. De film, gebaseerd op het gelijknamige kinderboek van Frances Hodgson Burnett, is gemaakt door de producenten van Harry Potter en Paddington.

Bekijk hieronder de trailer:

• Schimmen - Dolly Alderton

• Waarom de maan verdwijnt - Martine Letterie & Rick de Haas