Recensie: Avatar: The Last Airbender RECENSIE

Recensie: Avatar: The Last Airbender

Avatar: The Last Airbender speelt zich af in een wereld waar de mensen water, aarde, vuur of lucht kunnen sturen. Alleen de Avatar kan alle 4 de elementen sturen. Maar 100 jaar geleden is de Avatar verdwenen, waarna de vuurnatie de macht over de wereld heeft genomen. De serie begint met Katara en Sokka, een broer en zus, die in een ijsberg een jongen genaamd Aang vinden. Hij blijkt de laatst overgebleven luchtstuurder en tevens de Avatar te zijn! Met zijn drieën gaan ze op pad om te zorgen dat Aang alle elementen leert sturen, voordat de zogeheten Sozin’s Komeet er is. Als dit gebeurd, is de vuurnatie namelijk nog sterker en bijna onoverwinnelijk. Aang moet ervoor zorgen dat hij voor die tijd de vuurheer verslaat. Maar of dat hem gaat lukken…

Avatar: The Last Airbender is al in 2005 uitgebracht, maar nu bijna 15 jaar later nog steeds een geweldige serie om te zien! Eigenlijk is de serie voor kinderen bedoeld, maar ook voor volwassenen is de serie steengoed. Kinderen zullen vooral de humor van Sokka kunnen waarderen, maar ook alle vechtelementen die erin zitten. Deze elementen zijn dan ook echt een ware streling voor het oog. De makers hebben verschillende martial arts technieken verwerkt in de bewegingen van de karakters als ze hun element sturen. Hierdoor zien de verschillende gevechten er heel gelikt uit. De humor spreekt zowel volwassenen als kinderen aan en met name het karakter Sokka is ontzettend hilarisch!

De onderwerpen die worden aangesneden in Avatar: The Last Airbender zijn echter allesbehalve kinderlijk. Zo is er een oorlog gaande en is er op het volk van Aang genocide gepleegd. We zien aan het begin van de serie hoe hij ontdekt dat zijn volk is uitgeroeid en dat iedereen die hij heeft gekend er niet meer is. Ook laat de serie zien dat geen enkel volk goed of slecht is. Zo maken we kennis met een slechte waterstuurder die ook bloed kan sturen en zien we dat lang niet iedereen van de vuurnatie slecht is. De kinderen zijn zeker nog niet slecht, maar dankzij de indoctrinatie die plaatsvindt weten de kinderen niet beter. Het is ontzettend bijzonder om deze gelaagdheid in een animatieserie te zien en dit zorgt er ook voor dat het verhaal ontzettend veel diepgang heeft. Daarnaast maken alle karakters een geweldige ontwikkeling door, waarvan er één echt bovenuit springt. Vanwege spoilers zal ik niet vertellen wie dit is, maar de ontwikkeling die dit karakter doormaakt is bijzonder goed uitgewerkt door de makers. Zelden heb ik zo’n goede karakterontwikkeling gezien!

Ook hebben de makers veel verschillende soorten karakters in het verhaal verwerkt. In het tweede seizoen maken we kennis met de aardestuurder Toph. Toph is misschien wel een van de beste aardestuurders die er is, maar wat haar zo bijzonder maakt is dat ze blind is! Dit behandelen de makers niet als een nadeel, maar juist in haar voordeel. Ze laten zien dat een ‘handicap’ juist iets positiefs kan zijn en dat het je zeker niet minder maakt dan iemand anders. Toph is misschien wel het meest badass personage van de hele serie.

Zo kan ik nog wel even doorgaan over waarom Avatar: The Last Airbender misschien wel een van de beste series is die ooit is gemaakt, maar daarvoor moet je eigenlijk de serie zelf gaan kijken. Avatar: The Last Airbender heeft een bijzonder en diepgaand verhaal met stuk voor stuk interessante karakters die de serie diepgang geven. Het is humoristisch, spannend en bij vlagen ook ontzettend emotioneel. Wedden dat je het bij bepaalde momenten in seizoen 3 niet droog zal houden? Avatar: The Last Airbender krijgt van mij zonder twijfel 5 hartjes.

Recensie: Avatar: The Last Airbender

Avatar: The Last Airbender Collection (Blu-ray)

1  2  3  4  5

Water, Aarde, Vuur, Lucht. Vier volken. Eén wereld die wordt verscheurd door oorlog. Vier het vijftienjarige jubileum van het epische verhaal Avatar: The Last Airbender met deze complete collectie met exclusieve character art uit ieder boek. Ga terug naar het begin en ervaar alles van de ontdekking van de jong Luchtmeester Aang in de ijsberg tot de beheersing van de vier elementen, van de strijd bij Ba Sing Se tot de laatste confrontatie met de Vuurnatie. Volg je lot en beleef alle spectaculaire avonturen opnieuw!