Recensie: Pennyworth seizoen 1 RECENSIE

Recensie: Pennyworth seizoen 1

Veteraan Alfred Pennyworth probeert met zijn eigen beveiligingsbedrijf een rustig bestaan op te bouwen na de oorlog. Helaas blijkt dit vrijwel onmogelijk voor iemand met zijn talenten en lijkt hij verstrikt te raken in een burgeroorlog tussen de Raven Society en de No Name league.

Pennyworth is een heerlijke combi tussen het super Engelse James Bond en het Amerikaanse superheldengenre. Er komen vele namen voor in deze serie die bekend voorkomen voor de kijker. Zoals Martha Kane en Thomas Wayne (ouders van Bruce Wayne a.k.a. Batman) maar ook de naam Alfred Pennyworth zal velen (vaag) bekend voorkomen. Pennyworth is namelijk de butler van Bruce Wayne aan wie hij al zijn geheimen toevertrouwd. Met deze serie wordt geprobeerd inzicht te geven in hoe hij dit vertrouwen heeft verdiend. Maar ook voor wie normaal gesproken niet zoveel heeft met de doorsnee superheldenfilm is Pennyworth bijzonder aangenaam om naar te kijken. Juist door het wat meer gereserveerde Engelse wat de boventoon voert in deze film, maar ook doordat er minder ongelofelijke superheldenkrachten voorkomen in deze serie.

Visueel is Pennyworth ook erg aangenaam om naar te kijken. Wat vooral erg goed gedaan is, is de comic elementen die ze hebben verweven door de serie. Niet superopvallend maar wel herkenbaar. Zo zijn er diverse stills die zo overgenomen lijken uit een stripboek. Bijvoorbeeld een moment dat Lord James Harwood (één van de slechteriken in deze serie) net een menigte zeer succesvol heeft toegesproken. Dit moment weten ze zonder tekst perfect te vangen. Een ander pluspunt is de heerlijke Engelse beleefdheid die op bijna absurde manier overal naar doorgetrokken wordt. Nooit lijken manieren te worden vergeten, zelfs op momenten dat dit volstrekt overbodig lijkt. Het contrast tussen deze Engelse voornaamheid en de worstelingen van Amerikanen Thomas Wayne en Martha Kane hiermee vergroot dit extra uit.

De cast van Pennyworth is goed gekozen en daarmee ook een belangrijke reden voor het succes van deze serie. Om de sfeer van een stripboek op natuurlijke wijze te verweven en tegelijk de kijker mee te laten leven is heel wat acteertalent nodig. Mooi is dat bijna alle personages duidelijk een goede en slechte kant in zich hebben (niet altijd gelijk verdeeld natuurlijk). Zo leef je zelfs mee met über bad guy Harwood (Jason Flemyng) en sluit je zijn trouwe hulp Bet Sykes volledig in je hart tegen het einde van de serie. Laatstgenoemde zou zomaar het populairste personage kunnen worden van deze serie. Complimenten voor Paloma Faith die deze rol met zoveel verve vertolkt. Natuurlijk zou Pennyworth Pennyworth niet zijn zonder Alfred Pennyworth zelf die gespeeld wordt door Jack Bannon. Hij weet in deze rol perfect de combi te maken tussen (aankomend) superheld en jonge veteraan die zijn leven probeert op te bouwen.

Pennyworth is een echte aanrader voor wie wat meer wil weten over de mysterieuze butler van Batman maar zeker ook voor liefhebbers van stripboekverfilmingen en James Bond. Gelukkig is seizoen 2 van Pennyworth al in de maak zodat we snel weten hoe de cliffhangers aan het einde van seizoen 1 zullen aflopen.

Recensie: Pennyworth seizoen 1

Pennyworth - Seizoen 1

1  2  3  4  5

De serie Pennyworth (seizoen 1) speelt zich af in Londen, rond 1960. Alfred Pennyworth richt samen met de jonge miljardair Thomas Wayne, die later de vader van Bruce Wayne wordt, een beveiligingsbedrijf op. Met zijn militaire kameraden “Bazza” en “Dave Boy” hoopt Alfred een vrij leven te kunnen leiden, zonder orders van bovenaf en zonder moorden. Helaas blijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan voor iemand met zijn ervaring.