Recensie: Watchmen RECENSIE

Recensie: Watchmen

Watchmen speelt zich 30 jaar af na de gebeurtenissen van de gelijknamige graphic novel. Gekostumeerde burgerwachten zijn nu verboden vanwege hun gewelddadige methoden. Wanneer het hoofd van een politie eenheid wordt vermoord gaat politieagente Angela Abar (die ook bekend staat onder de naam Sister Night) op onderzoek uit. Al snel ontdekt ze dat er een rascistische groepering achter zit die geïspireerd is door de rascistische groep Rorschach.

Watchmen begint eigenlijk midden in het verhaal. Je krijgt geen introductie van de wereld of de karakters, maar valt er midden in. De eerste 3 afleveringen zul je waarschijnlijk alleen maar denken: "Huh? Wie is dat? Wat gebeurde er nu net? En wat betekent dit dan? En waarom dragen ze maskers? En waarom vallen er allemaal kleine inktvissen uit de lucht? Etc." Bij deze serie moet je accepteren dat je niet direct alle antwoorden hebt. Je moet eigenlijk gewoon achterover leunen en het allemaal laten gebeuren. De serie is gemaakt door niemand minder dan Damon Lindelof, de maker van Lost. Hij is dus zeker bekend met het fenomeen om niet meteen alles weg te geven. Na een aantal afleveringen begin je langzaamaan antwoorden te krijgen. Er wordt steeds meer duidelijk wie wie is en hoe alles in elkaar zit. Met elke aflevering krijg je een nieuw stukje van de puzzel, zodat je als kijker langzaamaan een geheel kan vormen. En wauw! Je wordt als kijker echt omver geblazen hoe goed het verhaal in elkaar blijkt te zitten. Je krijgt als kijker verschillende plottwisten die je zeker niet allemaal ziet aankomen en het verhaal zit gewoon bijzonder goed in elkaar. Met elke aflevering word je meer omvergeblazen.

Ondanks dat je uiteindelijk in de serie alle antwoorden krijgt, kan het wel fijn zijn om even kort op te zoeken waar het verhaal van Watchmen in de graphic novel over gaat. Aangezien de serie een vervolg is op de graphic novel wordt er verwezen naar karakters en gebeurtenissen uit de graphic novel. Als je al een beetje basiskennis hebt van het verhaal, is de serie beter te volgen.

De cast van Watchmen is echt fenomenaal en iedereen zet zijn of haar rol ontzettend goed neer. Toch zijn er twee acteurs die er bovenuit springen en dat zijn Regina King en Jean Smart. Regina King speelt de rol van Angela Abar/Sister Night en Jean Smart zet de rol neer van FBI agente Laurie Blake. Deze twee powervrouwen hebben deze serie grotendeels gedragen en met hun overtuigende acteerprestaties hun karakters echt naar een hoger niveau weten te tillen. Met name als de twee actrices een scherm delen springen de vonken ervanaf!

Ook moet er nog even benoemd worden hoe prachtig de cinematografie in deze serie is. De overgangen tussen de scènes zijn telkens ontzettend bijzonder en origineel. Daarnaast weet Damon Lindelof door het gebruik van camerastandpunten een eigen verhaal te vertellen. Zo zie je verwijzingen naar iemands alter ego of weet hij bepaalde gebeurtenissen te 'foreshadowen' puur door het gebruik van camera technieken. Dit is zo ontzettend bijzonder gedaan en met name achteraf valt je pas op hoe goed dit is gedaan.

Toch is er ook een minpunt te benoemen aan deze over het algemeen fantastische serie. Watchmen is namelijk op sommige momenten wel erg langdradig en langzaam. Je moet er echt voor gaan zitten en je mee laten nemen in het verhaal. Sommige scènes duurden in mijn optiek onnodig lang en sommige momenten waren erg langdradig. Dit is jammer want het haalde je soms toch wat uit het verhaal.

Desalniettemin is Watchmen van begin tot eind een echte aanrader. Helaas zal er geen tweede seizoen van deze serie komen, aangezien het een miniserie is. Het einde laat zeker wat tot de verbeelding over en ondanks dat een tweede seizoen wel mogelijk zal zijn is het ook wel goed zo. Watchmen krijgt van mij 4 hartjes.

Recensie: Watchmen

Watchmen - Seizoen 1

1  2  3  4  5

Een voortzetting van de veelgeprezen grafische roman, deze HBO serie vindt plaats in het hedendaagse Amerika, waar gekostumeerde helden worden verboden, vanwege hun gewelddadige methoden, terwijl de dag des oordeels nabij is. Sommigen verzamelen zich om een revolutie te beginnen, terwijl anderen erop uit zijn om deze te stoppen voordat het te laat is. Wanneer een van hen wordt vermoord beginnen ze een onderzoek naar de dader. De grote vraag is echter, wie houdt de burgerwachten in de gaten?