Recensie: His Dark Materials seizoen 1 RECENSIE

Recensie: His Dark Materials seizoen 1

In His Dark Materials seizoen 1 maken we kennis met Lyra Belacqua. Ze leeft in een wereld waar alle mensen een zogeheten daemon hebben. Een daemon is een deel van je ziel in de vorm van een dier dat bij je persoonlijkheid past. Wanneer Lyra’s beste vriend Roger vermist raakt besluit ze op zoek te gaan naar zijn ontvoerders. Al snel ontdekt ze dat er nog veel meer kinderen ontvoert zijn en onderneemt ze een gevaarlijke reis naar het noorden om Roger te vinden. Maar of dat gaat lukken?

Het eerste seizoen van His Dark Materials is gebaseerd op het eerste boek van De noorderlicht trilogie van Philip Pullman. De serie is zeker goed los te kijken van de boeken, maar het is misschien wel nóg leuker om de serie te zien als je de boeken hebt gelezen. Het verhaal van His Dark Materials zou je bekend voor kunnen komen. Eerder werd het eerste boek van De Noorderlicht trilogie namelijk ook al verfilmd onder de naam The Golden Compass. Deze film was geen groot succes en met deze nieuwe serie wordt er een nieuwe poging gewaagd om de epische trilogie van Philip Pullman te verfilmen. En ik kan alvast verklappen dat dat heel goed gelukt is!

De serie volgt het verhaal van de boeken heel nauwgezet. His Dark Materials neemt de tijd om de wereld op te bouwen en de karakters te introduceren. De gebeurtenissen in het eerste seizoen van His Dark Materials lopen heel erg gelijk aan die van het eerste boek. Dit is voor de fans van de boeken natuurlijk ontzettend leuk om te zien! Een aantal gebeurtenissen in het eerste seizoen, zijn eigenlijk gebeurtenissen uit het tweede boek. Zo wordt Will pas in boek 2 geïntroduceerd, maar maken we al in het eerste seizoen met hem kennis. Dit is een heel goede keuze geweest van de makers van de serie. Het karakter van Will krijgt namelijk hierdoor de kans om goed uitgewerkt te worden en de kijker krijgt alvast de kans om een band met hem te vormen. In seizoen 2 is er dan veel meer tijd over om in het verhaal te steken.

De acteurs in deze serie zijn stuk voor stuk fantastisch! Er zijn een aantal acteurs die er echt bovenuit springen. Dafne Keen speelt de hoofdrol van Lyra Belacqua. Lyra is een intelligent en nieuwsgierig meisje met een hart van goud dat niet op haar mondje is gevallen. Dafne Keen weet deze balans in het karakter van Lyra heel goed te waarborgen, waardoor Lyra een fantastisch hoofdpersonage is geworden! Will moet al op jonge leeftijd voor zijn moeder zorgen, waardoor hij al vroeg volwassen is. Amir Wilson weet dit op fantastische wijze over te brengen op de kijker. Tot slot speelt Ruth Wilson de rol van Mrs. Coulter geweldig! Mrs. Coulter is een van de meest complexe karakters van de serie. Ze is niet goed, maar ook niet helemaal slecht. Ze houdt op haar eigen manier van Lyra, maar worstelt ook zeker met haar eigen problemen. Ruth Wilson weet deze nuances in het karakter van Mrs. Coulter heel mooi te verwerken, waardoor je als kijker continu probeert te bedenken wat Mrs. Coulter nu precies van plan is. Ook in de boeken is Mrs. Coulter een van de meest interessante maar ook angstaanjagende karakters (mede dankzij haar gouden aap daemon) en Ruth Wilson is echt dé perfecte actrice voor deze rol. Petje af!

Het verhaal van His Dark Materials seizoen 1 zit daarnaast ontzettend goed in elkaar en alle scènes uit de boeken zijn mooi tot leven gebracht. Ook de CGI ziet er prachtig uit. Een van de hoofdpersonen is namelijk Iorek Byrnison, een gepantserde, pratende ijsbeer. Iorek ziet er levensecht uit in alle scènes waarin hij te zien is. His Dark Materials eindigt met een heftige laatste aflevering en laat de kijker achter met een cliffhanger. Hierdoor kun je niet wachten om het tweede seizoen te gaan kijken!

His Dark Materials seizoen 1 is zowel voor de fans van de boeken een grote aanrader, als voor mensen die deze serie voor het eerst ontdekken. De acteurs zijn stuk voor stuk fantastisch en het verhaal zit ontzettend goed in elkaar. Ik kan niet anders dan de serie met 5 hartjes te beoordelen.

Recensie: His Dark Materials seizoen 1

His Dark Materials - Seizoen 1

1  2  3  4  5

In deze magische HBO®-serie reist een weeskind naar een andere wereld waar de ziel buiten het lichaam kan overleven in de vorm van een pratend dier. Lyra zoekt haar vermiste vriend en ontdekt tegelijkertijd snode plannen met kinderen die ontvoerd zijn. Ze onderneemt een gevaarlijke reis waardoor haar leven voorgoed zal veranderen.

• Zie hier Kate Winslet haar Titanic screentest!

• Deze bekende chicklit auteurs komen binnenkort met een nieuw boek

• Mijn Waarheid - Sandra J. Paul