Recensie: The New Mutants RECENSIE

Recensie: The New Mutants

Dani wordt door een ramp uit haar huis verdreven, waarna ze wakker wordt in een instelling. Daar wordt haar verteld dat haar familie en alle andere bewoners van het kamp omgekomen zijn. Dokter Reyes verzekert haar ervan dat ze goed voor haar zal zorgen, samen met de andere tieners die in het gebouw verblijven. Maar wanneer er vreemde, enge en bovendien gevaarlijke dingen gebeuren vragen Dani en de anderen zich af of ze wel veilig zijn. En worden ze beschermd - of worden ze gevangen gehouden?

The New Mutants is een productie van 20th Century Studios in samenwerking met Marvel. Dit is de eerste keer dat een horrorfilm van deze uitgever verschijnt, wat hem vrij bijzonder maakt. Marvel staat bekend om veel superheldenfilms, maar ook om de X-Men franchise. The New Mutants valt ook onder het X-Men universum. Dani, Rahne, Ilyana, Berto en Sam zijn namelijk mutanten. Ieder van hen beschikt over unieke eigenschappen waarmee ze iets abnormaals kunnen. Alle anderen weten wat hun krachten zijn, maar Dani niet. Daar wil ze graag achter komen, samen met dokter Reyes. Door middel van therapieën en gesprekken moeten de jongeren leren met zichzelf - en niet geheel onbelangrijk, met elkaar - om te gaan.

Het verhaal van The New Mutants zit best prima in elkaar. Je begrijpt wat er gebeurt, er is een verklaring voor bijna alles wat je ziet. Een beetje mysterie is natuurlijk cruciaal voor een film zoals deze, dus het is ook weer niet zo dat alles voor je uitgekauwd wordt. Echt eng is The New Mutants niet, maar als je de trailer wel spannend vond, kun je hem beter niet bekijken. Er zitten figuren in die angstaanjagend zijn, omdat de personages geconfronteerd worden met hun eigen angsten. In een film zoals deze moet je er dan op rekenen dat dit geen lieftallige wezentjes zijn!

De personages worden goed neergezet door de acteurs. Wat vooral opvalt zijn de accenten die een aantal van hen hebben, waarbij je niet kunt zeggen of het echt is of niet. Dat is een talent op zich en maakt de jonge acteurs geloofwaardig in de rollen met hun bijpassende achtergronden. Een aantal bekende personen, zoals Maisie Williams (Game of Thrones), Charlie Heaton (Stranger Things) en Anya Taylor-Joy (Glass, Split) stelen de show in The New Mutants. Van iedere tiener leren we iets over hun achtergrond, waarom ze in de instelling terecht gekomen zijn en wat hun krachten zijn. Van een stil meisje tot een vreemd figuur met een handpop, een populaire jongen of een eenling uit Kentucky, tot onze hoofdpersoon met Indiase roots: verschillende verhaallijnen en werelden worden met elkaar verbonden.

Waar sommige momenten overtuigend en echt lijken, laten andere scènes het afweten en doen die af aan een goede opbouw. Wellicht is het de naamsbekendheid van de uitgever die hoge verwachtingen schept, maar de film zelf valt hierdoor een beetje tegen. The New Mutants is een vermakelijke film om eens te bekijken als je van fantasy of het X-Men universum houdt, maar beslist geen must see.

Recensie: The New Mutants

The New Mutants

1  2  3  4  5

Marvels ‘The New Mutants’ is de dertiende en tevens laatste film in de X-Men reeks. De Mutants worden gevaarlijk, voor zichzelf en voor anderen, wanneer zij hun superkrachten uitvinden. Ze worden tegen hun wil vastgehouden op een geheime afdeling in een mysterieuze psychiatrische inrichting. De vijf jonge Mutants moeten hun krachten onder controle houden en leven met serieuze fouten uit hun verleden. Hun grootste en engste angsten worden realiteit wanneer zij door een bovennatuurlijke kracht nagejaagd worden.

Bekijk hieronder de trailer: