Recensie: The Lodge RECENSIE

Recensie: The Lodge

Aiden en Mia hebben iets groots te verwerken: hun vader is verloofd en gaat trouwen met een vrouw die zij nauwelijks kennen. Geen van beide voelen ze de behoefte om Grace te leren kennen, maar wanneer hun vader hen een paar dagen naar een vakantiehuis brengt om die daar samen met haar door te brengen, zullen ze het met elkaar moeten doen. Maar al snel gebeuren er vreemde dingen, die voor veel verwarring en onrust zorgen. Ook komen de kinderen achter een groot geheim over Grace, wat ervoor zorgt dat ze nog meer afstand van haar willen houden.

Mia heeft een poppenhuis wat verdacht veel op het vakantiehuis lijkt. Ze speelt hier graag mee, en haar broer Aiden speelt gewillig met haar mee. Soms zie je beelden van binnen in het poppenhuis, die later door de acteurs ook daadwerkelijk gespeeld worden. Dit geeft aan de ene kant een onheilspellend gevoel en wekt aan de andere kant nieuwsgierigheid, wat beide goed is voor de film. Het duurt lang voordat het verhaal op gang komt en eigenlijk zou het eerste uur van de film drastisch ingekort kunnen worden. Het voegt weinig toe aan de spanning die je zou verwachten, maar zorgt er wel voor dat je de personages leert kennen. De rollen worden gespeeld door onder andere Riley Keough (Mad Max), Richard Armitage (The Hobbit) en Jaeden Martell (It). Lia McHugh, het meisje dat Mia speelt, heeft nog maar een paar kleine rollen gehad. Allemaal spelen ze hun karakters overtuigend en dat is een groot pluspunt aan The Lodge. Je gelooft de veranderingen die de personages doormaken en dat maakt het iets minder erg dat de film langzaam op gang komt.

The Lodge is een horrorfilm die eigenlijk niet helemaal in het genre past. Echt eng of spannend kun je de film namelijk niet noemen, in ieder geval niet tot het einde. Het eerste uur van de film gebeurt er vrij weinig, wat ervoor zorgt dat je als kijker een beetje inkakt. Pas daarna wordt het tempo wat hoger en komen er verklaringen voor dingen die gebeurd zijn. De film zou beter benoemd kunnen worden als een psychologische thriller. Door de vele uitspraken die in de trailer van de film te zien zijn, waren de verwachtingen voor The Lodge erg hoog, waardoor hij nogal tegenviel. Dit is jammer, want op zich is het een idee met veel potentieel. Helaas is de uitwerking op bepaalde momenten tekortgeschoten, waardoor de film niet meer dan 3 hartjes krijgt.

Wel laat The Lodge zien dat niet iedere spannende (horror)film dezelfde opbouw hoeft te hebben. Het concept is verfrissend en was deze anders uitgewerkt, dan had hij zeker een hogere beoordeling gehad. Met een einde wat je wellicht zal verrassen is The Lodge een film die je een keer kunt bekijken, maar het is beslist geen must see voor fans van het genre.

Recensie: The Lodge

The Lodge

1  2  3  4  5

Na het verlies van hun moeder zijn Mia en Aiden gedwongen om met hun stiefmoeder (Riley Keough) alleen Kerst door te brengen in een afgelegen berghut waar ze worden bedreigd door een angstaanjagende bovennatuurlijke kracht. The Lodge wordt tot leven gebracht door de makers van ‘Goodnight Mommy’, de alarmerende Oostenrijkse horrorfilm.