Recensie: Carnival Row - seizoen 1 RECENSIE

Recensie: Carnival Row - seizoen 1

Een detective gaat op zoek naar een seriemoordenaar die de inwonende Feeën van Carnival Row vermoordt. De overheid maakt zich niet druk om de vermoorde wezens, omdat ze in hun ogen lang niet zo waardevol zijn als de mensen. Rycroft Philostrate, beter bekend als Philo, heeft de zware taak om het voor deze wezens op te nemen en hen te beschermen. Wanneer Vignette, een fee die hij kent van vroeger, opduikt, moeten de twee samen zien te werken en hun verschillen aan de kant zetten om de moordenaar te vinden.

Mensen, feeën, heksen en andere magische wezens zijn allemaal inwoners van de Burgue. Ze leven dan wel samen, maar zijn zeker niet bevriend. Iedereen heeft zijn eigen plaats in de wereld en moet zich daar in vinden. Als je 'minder' bent dan een mens, heb je pech en ben je weinig waard. De mensen spugen op je, en de politie geeft ook niet om je. Carnival Row, een straat in de sloppenwijken van de Burgue, heeft een hoop problemen en de Critch (de niet-menselijke personen) zijn daar de reden van. Dat vinden de meeste mensen, tenminste. Dit geeft al duidelijk aan wat het probleem is in de serie en biedt veel mogelijkheden om hiermee om te gaan.

Carnival Row is een serie die zeker niet iedereen zal liggen. Hij grenst verschillende genres, waaronder fantasy, thriller en horror. Het is niet gemakkelijk om hem met een andere serie te vergelijken, omdat hij zo bijzonder in elkaar zit. Toch is het voor fans van deze genres een echte aanrader, omdat hij je vanaf het begin meesleept en je in zijn greep houdt.

Carnival Row is een Amazon Prime Original. Het eerste seizoen is uitgekomen in 2019. Het tweede is al aangekondigd, maar daar is weinig over bekend. We weten dus ook nog niet wanneer deze te zien zal zijn. Seizoen 1 bestaat uit acht afleveringen van gemiddeld 50 minuten per stuk.

Hetgeen wat mensen het meest zal trekken om Carnival Row te bekijken, is wellicht de hoofdrol die door Orlando Bloom vertolkt wordt. Zijn tegenspeelster is Cara Delevingne, die we kennen van haar rol in Paper Towns. Beide laten ze zich van hun beste kant zien en zorgen ervoor dat de serie lekker wegkijkt. Orlando Bloom is overigens ook één van de producers van de serie.

De serie neemt onderwerpen als racisme en discriminatie en verheft deze tot een heel nieuw level. Het gaat niet alleen over gender of huidskleur, maar over afkomst en hoe je er uit ziet: heb je vleugels, net als een fee - of hoorns en geitenpoten, zoals een Puck. Dan ben je meteen al minder waard en vinden mensen het geoorloofd je als vuil te behandelen. Het onrecht en de frustratie komen goed naar voren, en dat is een goede toevoeging aan de serie.

Al met al is Carnival Row een aanrader voor liefhebbers van fantasy en mysterie. Heb je de trailer gezien en trok het verhaal je niet? Dan moet je er niet aan beginnen. Maar als je geprikkeld bent door het verhaal zul je de acht afleveringen heel snel af hebben!

Recensie: Carnival Row - seizoen 1

Carnival Row - Seizoen 1

1  2  3  4  5

Als een seriemoordenaar rondloopt op Carnival Row en de overheid de dood van burgers van de lagere klasse negeert, is Rycroft Philostrate, een door oorlog geharde detective,als enige bereid om de moorden te stoppen en de fragiele vrede te handhaven. Als Vignette Stonemoss, een feeënvluchteling, opduikt in de Burgue dwingt ze Philo echter rekening te houden met een verleden dat hij wilde vergeten.

Bekijk hieronder de trailer: