Recensie: Good Omens - seizoen 1 RECENSIE

Recensie: Good Omens - seizoen 1

Een aartsengel en een demoon zijn al vanaf het begin der tijden samen op de aarde. Beide willen ze andere dingen voor de mensheid, maar het einde van de wereld staat al vast. Wanneer Armageddon om de hoek ligt, hebben ze beide een taak te vervullen. Het enige probleem? Ze zijn in al die jaren op aarde vrienden geworden en zijn gehecht aan hun leven zoals het nu is. Toch is het onmogelijk om deze gebeurtenis te voorkomen - of niet?

Good Omens begint nog voor de schepping van de aarde. Nadat Adam en Eva van de appel gegeten hebben (door toedoen van Demoon Crowley) moet Aziraphale de Engel het paradijs beschermen. Alleen heeft hij medelijden met het stel en geeft hij ze zijn vlammende zwaard mee. Samen kijken Crowley en Aziraphale toe hoe de eerste mensen in de verte verdwijnen. Vanaf dat moment blijven ze elkaar tegenkomen. Eigenlijk willen ze het niet toegeven, maar de twee beginnen elkaar aardig te vinden en stiekem zelfs te zien als vrienden. Wat niemand mag weten, natuurlijk, want dat zou rampzalig zijn.

Om het einde der tijden in gang te zetten, moet Crowley een net geboren baby vervangen met de Antichrist. Dit kind zal er op zijn elfde jaar voor zorgen dat de wereld ten einde komt. Vanaf het moment dat de baby naar zijn huis gaat, moeten Aziraphale en Crowley hem volgen en hem ingeven het juiste - of juist het tegenovergestelde - te doen, om zo de uitkomst te beïnvloeden. Ze nemen hun taak beide serieus en gaan aan het werk bij de familie van het kind. Het enige probleem? Ze hebben het verkeerde kind gevolgd! Dit zet de toon voor de rest van de afleveringen: samen moeten ze op zoek naar het juiste kind, en daar is weinig tijd meer voor. Dit geeft ook meteen de toon aan voor de rest van de serie. Ze doen hun best, maar ze maken beide fouten en dat zorgt voor hilarische gebeurtenissen. Je moet Good Omens dan ook vooral niet te serieus nemen - dat doet deze Amazon Prime Original zelf namelijk ook niet. In slechts zes afleveringen van drie kwartier zie je wat er gebeurt met de Engel, de Demoon en de jongen.

Good Omens maakt op meerdere momenten gebruik van CGI. De ene keer ziet dit er beter uit dan de andere, maar het idee is duidelijk en dat is het belangrijkste. De flauwe Britse humor en compleet willekeurige gebeurtenissen moeten je liggen, want anders zal je niet kunnen genieten van de serie.

De hoofdrollen worden vertolkt door Michael Sheen en David Tennant. Beide doen ze het uitstekend als respectievelijk Engel en Demoon. Je kunt met ze lachen, om ze lachen en meevoelen wanneer het tegenzit. Ze dragen hiermee een groot deel van het succes van Good Omens, maar ook het verhaal en de uitwerking zijn goed. Voor liefhebbers van dit soort series, al zij het wel vaag, is het een absolute aanrader.

Uiteindelijk gaat het in Good Omens om de vraag wanneer de wereld zal eindigen en wie er zal winnen: goed of kwaad? Doordat het geen lange serie is zul je binnen de kortste keren weten hoe het afloopt. En als je eenmaal begint, wil je dat ook graag!

Recensie: Good Omens - seizoen 1

Good Omens - Seizoen 1

1  2  3  4  5

Good Omens gaat over de engel Aziraphale en de demon Crowley. De apocalyps nadert en het einde van de wereld is nabij. Aziraphale en Crowley zitten allebei niet te wachten op een oorlog tussen goed en kwaad, het leven op aarde bevalt ze eigenlijk wel. Daarom gaan ze samenwerken om de antichrist tegen te houden! Ook Aartsengel Gabriel (Jon Hamm) zal een grote rol spelen in de serie Good Omens.

Bekijk hieronder de teaser trailer: