Recensie: The 100 - seizoen 7 RECENSIE

Recensie: The 100 - seizoen 7

Clarke en de rest van de overgebleven mensen van de Ark en hun nieuwe vrienden zijn op Sanctum, waar ze een groot conflict met de Primes hebben. Ondertussen is er nog veel onzekerheid over de Anomalie en wat er gebeurd wanneer je er eenmaal doorheen bent gegaan. Alles lijkt fout te gaan - en in de dreigende oorlog kan er maar één winnaar zijn.

De serie The 100 stopt na exact 100 afleveringen, verdeeld over 7 seizoenen. Het begon als een serie die zich afspeelde op de Ark en op aarde. Deze seizoenen waren verrassend en spannend en veel (jonge) kijkers waren enthousiast over de serie. Helaas voelt het plot wat minder origineel aan in de latere seizoenen: veel elementen die in de afleveringen voorkomen lijken uit andere series of films gestolen te zijn. De manier waarop de Primes kunnen overleven lijkt bijvoorbeeld wel heel erg op de stacks die in Altered Carbon gebruikt worden. Dat is jammer, want veel van de andere aspecten die ze in The 100 verwerkt hebben zijn goed bedacht.

Het seizoen begint met Bellamy die op zoek is naar Octavia. Ze is verdwenen in de Anomalie, maar hij weet niet waar ze is. Ondertussen probeert Octavia naar hem terug te komen. Ondanks alles wat er is gebeurd, willen ze elkaar terugvinden. Alle personages hebben zo wel ruzies gehad, maar toch blijft de loyaliteit die ze voor elkaar voelen aanwezig. Dat is een sterk punt aan dit seizoen van The 100. Wat er ook gebeurt en hoe ver ze ook van elkaar verwijderd worden: de vrienden vinden elkaar altijd terug. Als kijker kun je hierop rekenen en dat zorgt voor een feelgood element wat de serie goed doet.

In de seizoenen die voorgegaan zijn, hebben kijkers al veel geliefde personages moeten verliezen. Denk bijvoorbeeld aan Lincoln, Lexa, maar ook Abby, die al vanaf het begin aanwezig was in de serie. Ook dit seizoen blijft niet iedereen gespaard. Het zou niet realistisch zijn als alleen de slechteriken doodgingen en alle goede overleefden, maar toch zien we liever niet hoe geliefde personages de serie verlaten. In The 100 is geweld geen uitzondering, dat laat dit seizoen maar weer zien. Al vanaf de eerste dag moesten de honderd jongeren vechten voor hun plek op aarde. Dit is een thema wat centraal staat in de serie en nu ten einde komt.

Het is moeilijk om nog sympathie op te brengen voor sommige van de personages in de serie. Na alles wat er over de seizoenen gebeurd is, maar ook na wat ze elkaar allemaal aan hebben gedaan, zijn ze niet bepaald leuk meer. Ze hebben moeilijke beslissingen moeten maken: vooral Clarke is daar een goed voorbeeld van. Ze is altijd overtuigd geweest van haar keuzes, maar achteraf bleken dat niet de juiste. Hierdoor verliest ze niet alleen de sympathie van de andere personages, maar ook van veel kijkers.

We hebben ons er lang geleden al bij neer moeten leggen dat de serie alleen in het begin op de boeken van Kass Morgan leek; het originele idee is gebruikt, maar de personages en het verhaal zijn een heel ander leven gaan leiden. De seizoenen waar de jongeren op aarde waren, voelden spannend en avontuurlijk. Naarmate de seizoenen vorderden, ging het verhaal soms alle kanten op en dat is erg jammer. Het zevende seizoen van The 100 leek in weinig op de eerste paar seizoenen en je moet er met een heel andere blik naar kijken.

Qua montage en muziek is er niets aan te merken op The 100: je voelt spanning wanneer dat de bedoeling is en blijdschap wordt versterkt door opgewekte muziek. De acteurs zijn helemaal geworteld in de rol die ze al jaren hebben gespeeld, en als fan kun je niet anders dan van ze houden. Zij houden de show staande op momenten dat je niet precies weet wat je van de situatie moet vinden.

De serie is op een andere manier wel interessant gebleven, maar het gevoel wat in het begin overheerste is langzaam naar de achtergrond verdwenen. Toch kan ik het geen slecht seizoen noemen, omdat ik erg nieuwsgierig was naar hoe ze alles zouden afronden. Helaas waren de laatste seizoenen iets minder sterk dan de eerdere en verdienen ze een iets mindere beoordeling, maar gelukkig is The 100 nu op een mooie en goede manier afgesloten.

Recensie: The 100 - seizoen 7

The 100 - Seizoen 7

1  2  3  4  5

Dit is The 100 - Seizoen 7. Nog steeds geschokt door het verlies van zijn moeder, voelt Clarke het gewicht van jaren van strijd en verlies. De groep wordt geconfronteerd met nieuwe obstakels van ongekende omvang. Deze epische reis duwt onze helden over hun grenzen, zowel fysiek als emotioneel, en daagt hun concept van familie, liefde en opoffering uit. Uiteindelijk leren ze te leven, niet alleen te overleven.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox