Recensie: Ratched RECENSIE

Recensie: Ratched

Mildred Ratched is een verpleegkundige die zich in een onbereikbare positie weet te werken om dichtbij iemand te komen. Ze maakt ze verkeerde keuzes en begint langzaam maar zeker steeds slechtere dingen te doen om haar geliefden te beschermen. In Ratched zie je hoe ze went aan geweld en manipulatie en hoe ze zich er steeds gemakkelijker bij gaat voelen.

Mildred Ratched is een fictief personage die je kunt kennen als hoofdzuster uit One flew over the Cuckoo's nest, geschreven door Ken Kesey. Dit boek is al uitgekomen in 1962. Zuster Ratched is daar niet de hoofdpersoon, maar toch heeft ze een rol die niet snel vergeten zal worden. Het is niet nodig om het boek gelezen te hebben, ook zonder die informatie kun je deze serie kijken, omdat dit zich afspeelt vóór het verhaal wat je in het boek van Kesey leest.

De serie Ratched laat de voorgeschiedenis van Mildred zien. Haar verhaal en de situatie met haar broer hebben verder niets met het boek te maken, maar laten zien hoe zij zo geworden is. Ze doet er alles aan om haar zin te krijgen en manipuleert iedereen. In Ratched zie je hoe ze zich ontwikkelt tot die persoon en hoe ze gebruik maakt van alles en iedereen.

De serie Ratched is gemaakt door Ryan Murphy, die je kunt kennen van series als Glee, American Horror Story en Scream Queens. Hij maakt in de serie gebruik van kleuren om de gemoedstoestand van personages weer te geven. Zo draagt Mildred Ratched bijvoorbeeld groen wanneer ze eerlijk is. Wit staat voor puurheid, rood voor kwaadheid, blauw voor neutraal en geel voor bedrog. Als je dit weet, zal het je opvallen tijdens bepaalde scènes en dat is een gave toevoeging aan de serie. Het zegt namelijk al iets over wat er komen gaat, of soms bevestigt het juist een gevoel wat je hebt wanneer verschillende personages bij elkaar komen.

Ratched is een Netflix Original serie van acht afleveringen. Als je de trailer ervan gezien hebt, zul je wel weten dat het geen verhaal wordt over een zuster die alles voor haar patiënten overheeft. Sterker nog, het maakt haar niet echt uit wat er met de mensen gebeurt, behalve dan met eentje. Als kijker kun je niet echt medelijden met haar hebben, maar het is ook weer moeilijk een hekel aan haar te hebben. Ze heeft een lastig leven gehad en bevindt zich in een vreemde situatie, waar ze op haar manier het beste van probeert te maken.

Spannende momenten worden spannender gemaakt door de muziek die is gebruikt, maar ook de manier van filmen en de acteertalenten van de acteurs werken hier goed aan mee. Sarah Paulson, die de rol van zuster Mildred Ratched speelt, heeft zich al in American Horror Story bewezen als goede actrice en het is dan ook niet gek dat Ryan Murphy haar ook weer gecast heeft in Ratched. Ze is erg overtuigend in haar werk en maakt het fijn om naar deze afleveringen te kijken.

De serie is spannend, interessant, luguber, maar toch ook leuk om te bekijken. Wanneer je houdt van een serie die net wat anders is dan de meeste anderen, is Ratched een goede optie. Vanaf het begin word je meegesleept en nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg van het verhaal. Dat is een sterk punt en dit zorgt er dan ook voor, samen met een algemeen goede serie, dat hij een beoordeling van 4 hartjes krijgt.

Recensie: Ratched

Ratched - Seizoen 1

1  2  3  4  5