Recensie: Rebecca RECENSIE

Recensie: Rebecca

Wanneer Maxim de Winter, een charismatische aristocraat, de gezelschapsdame van mevrouw Hopper ontmoet, raakt hij snel in de ban van de naïeve, jonge vrouw. Hij denkt dan ook niet lang na als hij hoort dat ze met mevrouw Hopper verder moet reizen en vraagt haar ten huwelijk zodat ze samen kunnen blijven. Ze trekken samen in in het landhuis van Maxim, het majestueuze Manderly in Cornwall. Er is echter geen sprake van een hartelijke ontvangst. Vooral huishoudster Mrs. Denver laat er geen twijfel over bestaan dat de nieuwe Mrs. de Winter niet welkom is. Zij blijft trouw aan de eerste Mrs. de Winter, Rebecca. De vrouw is in mysterieuze omstandigheden om het leven gekomen. Slaagt de nieuwe Mrs. de Winter erin om haar plaats als vrouw des huizes in Manderly te veroveren?

De film is gebaseerd op het gelijknamig boek van Daphne du Maurier. Het verhaal speelt zich af in de jaren 30. Rebecca begint visueel sterk. De kledij past volledig binnen de tijdsgeest. Het pril verliefde koppeltje heeft op de meest idyllische plekken enkel oog voor elkaar. Ook het gegeven van een gezelschapsdame bevestigt de tijdsperiode. Nadat Mr. en de nieuwe Mrs. de Winter aankomen op Manderly wordt de film grauwer. Het schept de verwachting dat er onaangename dingen staan te gebeuren.

De hoofdrollen zijn weggelegd voor Lily James, Armie Hammer en Kristin Scott Thomas. Vooral Kristin Scott Thomas zet haar rol als trouwe huishoudster Mrs. Denvers met verve neer. Je ziet de liefde voor haar voormalige bazin Rebecca in al haar handelingen. Helaas zijn de andere personages niet overtuigend. Er straalt geen passie van hen af. De verbittering van Mr. de Winter spat niet van het scherm.

Rebecca is een chaotische film. Als kijker word je een kant op geleid om dan plots een plotwending voorgeschoteld te krijgen die je niet had verwacht. De plotwendingen komen abrupt. Er is amper een inleiding ernaartoe. Het verhaal vormt daardoor geen mooi geheel. De makers hebben hier een grote kans laten liggen op een originele film. Het idee is er wel maar de uitwerking laat te wensen over.

Rebecca is helaas een gemiste kans op een succesvolle vertolking van een klassieker.

Recensie: Rebecca

Rebecca