Recensie: The Alienist - seizoen 1 RECENSIE

Recensie: The Alienist - seizoen 1

Laszlo Kreizler is een Alienist: een krankzinnigen arts. Wanneer een seriemoordenaar in New York opduikt, zoekt Laszlo samen met John Moore en Sara Howard naar het verband tussen de moorden en de slachtoffers.

The Alienist speelt zich af in de 19e eeuw. Ondanks het verschil in tijd geeft het een vergelijkbaar gevoel met series of films over Sherlock Holmes: een slimme, maar sociaal ietwat ongemakkelijk persoon die met anderen aan de slag gaat om mysteries te ontrafelen. Net als Holmes is Kreizler niet erg vriendelijk en zegt hij gewoon waar het op staat. Dat maakt hem aan de ene kant onaangenaam, maar toch zorgt dit voor grappige uitspraken en momenten. Voor fans van de BBC-serie Sherlock zal The Alienist bijvoorbeeld een absolute aanrader zijn.

In tien afleveringen wordt gezocht naar de dader. Ze duren gemiddeld zo'n 50 minuten per aflevering. Omdat het best een heftig onderwerp is en je je aandacht er goed moet bijhouden, is het niet het soort serie waarvan je een heel seizoen in een paar dagen wegkijkt. Dit zorgt er echter vooral voor dat je alles meer op je in kan laten werken en er meer van kan genieten.

Het verhaal zit goed in elkaar en trekt meteen je aandacht. Je moet wel tegen lugubere details kunnen, want die komen zeer veel voor in The Alienist. Jonge prostituee-jongens die zich verkleden als meisjes worden vermoord, maar ook worden daarna nog lichaamsdelen van de jongens verwijderd. Zoals in ieder mysterie gaan een aantal personen op zoek naar de dader om ervoor te zorgen dat het moorden stopt en de verantwoordelijke gestraft kan worden. In dit geval zijn dat Kreizler, Moore en Howard. Alledrie zijn het slimme mensen, ieder met hun eigen kwaliteiten waarmee ze elkaar aanvullen. Hun personages worden gespeeld door Daniel Brühl, Luke Evans en Dakota Fanning. De rollen lijken hen op het lijf geschreven, want ze zijn absoluut overtuigend. Als kijker vergeet je bijna de wereld om je heen en ga je op in het mysterie wat zich voordoet in het New York van de 19e eeuw.

The Alienist is een serie waar je wellicht even aan moet wennen, maar wanneer je er doorheen bent is het heel interessant. Niet alleen voor mensen die van detectives houden, maar ook voor fans van settings uit eerdere eeuwen en grote steden zoals in dit geval New York. Zoals eerder vermeld zullen fans van Sherlock en dergelijke verhalen genieten van Netflix Original The Alienist.

Recensie: The Alienist - seizoen 1

The Alienist - Seizoen 1

1  2  3  4  5