Recensie: The Crown - seizoen 4 RECENSIE

Recensie: The Crown - seizoen 4

In dit vierde seizoen van The Crown staan de bewogen jaren zeventig en tachtig centraal. Enkele nieuwe personages doen hun intrede. Margaret Tatcher wordt de eerste vrouwelijke premier van het Verenigd Konkrijk en prins Charles ontmoet Diana. Koningin Elizabeth vraagt zich of wie van haar vier kinderen ze het liefste ziet en tracht hierop een antwoord te vinden door met elk van hen te lunchen. De intrede van verschillende nieuwe nevenpersonages. Er lopen twee grote verhaallijnen door het vierde seizoen. De eerste gaat over de relatie tussen Margaret Tatcher en koningin Elizabeth, die niet altijd even vlot liep. Een tweede verhaallijn omhelst de kennismaking, verloving en het huwelijk van prins Charles en prinses Diana.

Het langverwachte vierde seizoen van The Crown telt tien afleveringen. Er is, net zoals in de eerste drie seizoenen, veel aandacht voor historische gebeurtenissen. Zo is er in de eerste aflevering al de aanslag op de koninklijke familie, opgeëist door de IRA. Verder komt de Falklandoorlog aan bod en de indringer in Buckingham Palace. Doordat er slechts tien afleveringen zijn, die elk een vijftigtal minuten duren, worden deze gebeurtenissen uit de Britse geschiedenis bij momenten slechts summier aangekaart.

De rol van koningin Elizabeth wordt opnieuw gespeeld door Olivia Colman. Zij doet dit fenomenaal. In tegenstelling tot de eerdere seizoenen wordt er deze keer veel aandacht besteed aan de familiemomenten. Weekends in Balmoral, lunch met elk van haar vier kinderen, familiespelletjes na het eten. Koningin Elizabeth wordt minder kil neergezet en meer als een vrouw die ook soms de steun en toeverlaat van haar moeder en zus nodig heeft. Tobias Menzies geeft gestalte aan prins Philip. De nieuwe rol van prinses Diana wordt vertolkt door Elizabeth Debicki. Zowel zij als Josh O'Connor, in de huid van prins Charles, zetten hun getormenteerd personage met zoveel overtuiging neer dat je zou vergeten dat The Crown een fictiereeks is. De acteerprestaties in The Crown zijn meesterlijk, van hoofd- tot nevenpersonages.

Ook tijdens dit seizoen spreken de decors tot de verbeelding. We zien majestueuze paleizen, glooiende Schotse heuvels. Tijdens een weekend in Balmoral wordt duidelijk hoe graag de koninklijke familie jaagt en hoe ze hier een echte familiewedstrijd van maken. Het is algemeen bekend dat koningin Elizabeth een voorliefde heeft voor paardrijden. Deze details geven je het gevoel dat je de koninklijke familie alsmaar beter leert kennen.

De scenarioschrijvers hebben zich niet ingehouden voor dit vierde seizoen van The Crown. Tijdens de lunch met zijn moeder komt het liefdesleven van prins Andrew aan bod. Dit is een zonneklare verwijzing naar de recente beschuldigingen aan zijn adres. Daarnaast wordt al vroeg duidelijk dat er geen sprake is van een sprookje tussen prins Charles en prinses Diana. Hun problemen vormen de rode draad tussen verschillende afleveringen. Op het einde ben je opgelucht als iemand hen eindelijk eens zegt waar het op staat.

Het vierde seizoen van The Crown is een knap staaltje televisie. De grootse acteerprestaties en het intrigerend onderwerp nemen je tien afleveringen lang mee naar een uitzonderlijke wereld.

Recensie: The Crown - seizoen 4

The Crown - seizoen 4