Recensie: Jingle Jangle: A Christmas Journey RECENSIE

Recensie: Jingle Jangle: A Christmas Journey

Jeronicus Jangle is een van de grootste uitvinders ooit. Wanneer hij het laatste onderdeel van zijn meesterwerk aangekomen is en de uitvinding in elkaar staat, gaat zijn assistent er met het werk (en de blauwdrukken van dien) vandoor. Jeronicus' leven valt in duigen en al snel heeft hij niets meer over. Wanneer jaren later zijn kleindochter Journey vlak voor kerst bij hem komt logeren, gaat er voor hen beide een heel nieuwe wereld open.

Jingle Jangle is een Netflix Original musical. Naast een heerlijk feelgood verhaal over liefde, uitvindingen, magie en het kerstgevoel, zitten er ook nog supertoffe liedjes in! Eén van de producers van de film is John Legend - alleen dat is eigenlijk al reden genoeg om Jingle Jangle te willen bekijken. De muziek is aanstekelijk, de teksten mooi en de zangers zijn goed. De nummers worden ook nog eens ondersteund door uitgebreide choreografie, dus overal is wel iemand aan het dansen op je scherm. Daarbij kan meteen gezegd worden: alle acteurs kunnen zingen, dansen èn overtuigen het publiek met hun spel.

Hoofdrollen zijn weggelegd voor Forest Whitaker (Jeronicus), Madalen Mills (Journey), Keegan-Michael Key (Gustafson) en Ricky Martin (als de levende pop Don Juan Diego). Van al deze acteurs worden we enthousiast in de film, omdat zowel hun acteerwerk als zang indrukwekkend is.

Doordat Jeronicus door de jaren heen een heleboel mee heeft gemaakt, is hij gestopt met uitvinden, maar wat veel erger is: hij gelooft niet meer in zichzelf. Journey heeft haar grootvader nog nooit gezien doordat er een grote afstand is ontstaan tussen Jeronicus en zijn dochter, maar toch weet Journey uit verhalen dat hij een groots uitvinder was. Je begrijpt haar teleurstelling dus heel goed wanneer ze aankomt en er weinig van die man over is. Journey gelooft echter wel degelijk in hem, wat heel lief is, aangezien ze Jeronicus helemaal niet kent. Dit geeft je als kijker al meteen een fijn gevoel: zij ziet het goede in mensen en in de wereld. Dit straalt ze dan ook uit en brengt ze over op anderen. Het verhaal van Jeronicus is zielig omdat hij alles is kwijtgeraakt. Vanuit zijn standpunt is het ook geloofwaardig dat hij alle hoop verloren is. De oude man wil met rust gelaten worden omdat de wereld hem al zo vaak teleurgesteld heeft. Zijn assistent, Gustafson, staat bekend als de grootste uitvinder van zijn tijd, puur doordat hij de blauwdrukken van Jeronicus heeft gestolen en dus ideeën heeft uitgewerkt die niet van hemzelf waren. In de schoenen van de oude uitvinder zou iedereen de moed wel verliezen... Alle personages hebben diepgang: je begrijpt waarom ze bepaalde keuzes maken omdat je hun situatie kent. Dit zorgt ervoor dat je meevoelt met de karakters en daardoor zit je helemaal in het verhaal.

Mede doordat er sprake is van magie, is Jingle Jangle zowel gespeeld als geanimeerd. Uitvinding Don Juan Diego is een levende pop met een eigen wil. Hij is natuurlijk volledig geanimeerd. Daarnaast is hij erg grappig en zal een lach op het gezicht van kijkers brengen. Ook op genoeg andere momenten in de film kun je lachen om gevatte opmerkingen of grappige stukjes. Later komen steeds meer geanimeerde aspecten voor in de film. Ze zien er allemaal vrij realistisch uit, wat natuurlijk een groot pluspunt is.

Jingle Jangle heeft het allemaal: avontuur, vriendschap, (kerst)muziek, heel veel kleur en bovenal: fantasie. Niet alles is geloofwaardig, maar dat is ook niet nodig in dit verhaal. Het is juist mooi dat er sprake is van magie en dingen die niet zouden moeten kunnen: dat hoort tenslotte bij de tijd van het jaar. Jingle Jangle is een film voor het hele gezin, waarbij iedereen met volle teugen zal genieten!

Jingle Jangle: A Christmas Journey

1  2  3  4  5

Jeronicus Jangle is een speelgoedmaker die de meest bijzondere dingen uitvindt. Op een dag wordt Jeronicus' zijn meest waardevolle uitvinding gestolen. Wanneer blijkt dat zijn vertrouwde leerling hierachter zit, is het aan de slimme en innovatieve kleindochter van Jeronicus de taak om hem te helpen. Samen doen ze er alles aan om de magie terug te brengen.